Heeft een 940 2.3 HPT altijd een turbodrukmeter?
Heeft een 940 2.3 HPT altijd een turbodrukmeter?
Eerste bericht op dit forum dus zal me eerst even voorstellen :)
Michel, 30 jaar, uit het Noorden van het land. Tot voor het weekend nog "slechts" in het bezit van een Chrysler Neon uit 2001 en een Volvo S70 2.5T uit 1998.
Van 't weekend een 940 2.3 Turbo Estate uit 1991 erbij gekocht, kenteken ZF-55-LD.
Auto is 23 jaar oud en rijdt prima, en zal gebruikt worden voor de Cannonball Run in augustus. Op zich interesseert de kilometerstand me niet zo, gaat er om dat hij goed rijdt en het evenement kan doorstaan zeg maar.
Nu ben ik op zich altijd wel geïnteresseerd in de historie en achtergrond van mijn auto's, dus uit dat oogpunt probeer ik een en ander te achterhalen.
De kilometerstand is een verhaal apart. Volgens de verkoper heeft hij circa 320.000 gelopen. Bij 315.000 is de tellerbak vervangen omdat de snelheidsmeter niet goed werkte. De huidige tellerbak geeft 268k aan. Op zich niet interessant, verhaal zou best kunnen kloppen.
Echter:
Dit is een HPT uitvoering. Staat ook als 165 PK geregistreerd bij de RDW.
De huidige tellerbak (vervanger) heeft, zoals het hoort, een turbodrukmetertje.
Ik heb een foto gezien van de originele tellerbak op 315.000.
Wat schetst mijn verbazing, deze heeft geen turbodrukmetertje.
Ik meende dat de 940's die als HPT zijn uitgevoerd, af fabriek een turbodrukmetertje horen te hebben.
Impliceert dit dat de tellerbak op de foto niet de originele tellerbak kan zijn?
NAP bood geen uitkomst in dit geval. Resultaat is "Er zijn ONVOLDOENDE GEGEVENS om een betrouwbare uitspraak te kunnen doen over dit kenteken".
Ik heb zelf geen mogelijkheid om de volledige tellerhistorie op te vragen.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?