how to stabi- en torsiestang vervangen Volvo 744 bwjr 1986
how to stabi- en torsiestang vervangen Volvo 744 bwjr 1986
Dit is de eerste keer dat ik een ‘how to’ beschijf
Gebruikte benodigdenheden
-
Twee originele krikken
-
potkrik
-
Dopsleutelset
-
Ringsleutelset
-
Flinke hamer
-
Poetsdoeken
-
Keramische pasta/vet
-
Nieuwe toriestangen met nieuwe rubbers
-
Rubber stabilisatorstant (19 mm)
-
Stanleymes
-
Maatschuif
-
Vertrouwen en geduld
-
2 ½ uur
Ik heb eerst de auto aan de voorkant met de twee krikken opgekrikt met de banden er nog op. Daarna de plastic motorbak verwijderd door middel verwijderen schroeven zijkant – 10 mm- en in het midden (17 mm).
Daarna de toriestangen onderin los gemaakt door middel een steeksleutel – 19 mm – (anders kom je er niet goed bij) en een klap met de hamer gegeven om het los te slaan. Daarna komt hij keurig los, schroevend. Beide kanten zo gedaan.
Toen de twee schroeven – 13 mm – van de beugels waarin het rubber van de stabilisatorstang in zit verwijderd met dopsleutel met verlengstuk en eerst de achterste gedaan, daarna de voorste. Twee keer op deze manier.
Ik hoopte dat ik de drie stangen zo kon verwijderen maar moest eerst een vacuümbak losmaken met ringsleutel – 13 mm -. Daarna kan alles eronder uit.
Op de vloer alles losgemaakt van elkaar (de torsiestang zit bovenin vast met 17 mm en door een schroevendraaier door het vrije oog te steken en vast te houden, draai je hem aan de bovenkant zo los. Het rubber van de stabilisatorstang is aan de bovenkant gezekerd door nog een beugel. Het rubber past perfect met inkepingen bovenin en onderin de twee beugels.
Alles gemonteerd (niet vast) aan elkaar op de grond. Let wel op dat de rubbers van de torsiestang (vier stuks) goed gemonteerd worden; er is een boven en een onderkant). Ik moest zoals gezegd een zijkant van de stabilisatorstangrubber lossnijden met een Stanleymes). Dit rubber ingesmeerd met keramische pasta (is wel verstandig om dat te doen).
Terugmonteren is iets moeilijker. Allereerst de achterste schroef van de stabilisatorrubber vastgezet. Daarna met de potkrik het rubber met beugels naar boven geduwd zodat je de andere schroef er nu wel in krijgt (wel even passen en meten dmv hamertje tik). Aandraaien klaar.
Maar dan de toriestang(getje). Die wil niet zomaar passen; om er goed bij te komen heb ik de wielen moeten verwijderen. Om de schroef van 19 mm er onderin in te krijgen en goed te manoeuvreren, moet je onder de draagarm een potkrik zetten, en daarmee de draagarm op de juiste hoogte stellen, en de spelen met het niet teveel aandraaien van de rubbers bovenin het stangetje (dmv 17 mm bout). Ik heb eerst gezorgd dat de bout van 19 mm goed genoeg er in zat en toen de moer 17 mm aan bovenkant een beetje aangedraaid. Toen de bout van 19 mm geheel vastgezet. Daarna de moer 17 mm aangedraaid totdat tussen de schotels 42 mm te meten valt dmv maatschuif (zoals het staat in Haynes). De andere kant doe je net zo. Dit is het meest lastige klusje.