Beetje te warm in de zekeringenbak
Beetje te warm in de zekeringenbak
Vorige week ontdekte ik dit onder de asbak van mijn 940:
Best schokkend wanneer je er niet op bent voorbereid.
Uit wat zoeken hier op de site blijkt dat iets dergelijks kennelijk vaker voorkomt met zekering 25. Het is de zekering van het circuit dat er voor zorgt dat het dimlicht altijd aan is. Uit het schema van de 940 97-98 (blz. 72) blijkt dat met deze zekering feitelijk de normale dimlichtschakeling overbrugd wordt. De stroom gaat dan niet langs het dimlichtrelais (K).
Ik heb de asbak er maar eens een tijdje uit gelaten om bij de volgende ritten de zaak in de gaten te kunnen houden.
Met de verlichtingsknop op stand 0 wordt zekering 25 flink warm en soms echt heet, lijkt wat te wisselen.
Met de knop op 'aan' blijft zekering 25 koud, maar dan wordt relais K weer flink warm, zeg maar de temperatuur van een zojuist ingeschonken kopje koffie. Nu viel me wel op dat dat K-relais het enige in de relaisbak is met een metalen behuizing, dus is het misschien 'normaal' dat dat ding zo heet wordt?
Stroom gemeten die door zekering 25 gaat: 12,25 A. Daar zal het dus niet aan liggen. Zekering vervangen door een verse, maar die wordt net zo warm.
Ondertussen wel een aantal horror stories gelezen over gesmolten lamp-kapot-relais e.d. en/of gesmolten bekabeling. De zekeringenbak zag er trouwens uit alsof de vorige eigenaar er een keer de asbak in had leeggemaakt dus leek het me niet denkbeeldig dat daar de oorzaak van het fenomeen in zat. Na vijf jaar eigenaarschap was het sowieso eigenlijk wel eens een keer tijd om die troep eens op te ruimen. Dus gisteren heb ik de koe bij de hoorns gevat, de relaisbak eruit getrokken en zover mogelijk gedemonteerd.
Wat blijkt: niets te vinden verder. Kapot-licht-relais helemaal gaaf en alle connectors en bekabeling ook in orde. Wel een aantal contacten in het zekeringenvak die lichtjes gecorrodeerd waren. Alles schoongemaakt, contactjes opgeschuurd en weer teruggebouwd. Lekker een middagje bezig geweest.
Vandaag bleek de hele actie niets te hebben geholpen; zekering 25 weer gloeiend heet. Zekering er maar uitgehaald en voorlopig gewoon met de verlichting aan rijden. Dat warme relais lijkt me toch minder link dan die hete zekering.
Zoals gezegd heb ik er al het e.e.a. over gelezen, maar nergens een echte oplossing gezien. Dus iemand suggesties? Ik vind het toch wat slordig, zo'n smeltende, maar niet doorbrandende zekering.