Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Electro/Beetje te warm in de zekeringenbak

Beetje te warm in de zekeringenbak

Beetje te warm in de zekeringenbak

- Ingediend door pietjeprecies , op 3 mrt 2014 - 19 Reacties -
Forum: 
Electro

Vorige week ontdekte ik dit onder de asbak van mijn 940:

Zekering 25 te heet geworden

Best schokkend wanneer je er niet op bent voorbereid.

Uit wat zoeken hier op de site blijkt dat iets dergelijks kennelijk vaker voorkomt met zekering 25. Het is de zekering van het circuit dat er voor zorgt dat het dimlicht altijd aan is. Uit het schema van de 940 97-98 (blz. 72) blijkt dat met deze zekering feitelijk de normale dimlichtschakeling overbrugd wordt. De stroom gaat dan niet langs het dimlichtrelais (K).

Ik heb de asbak er maar eens een tijdje uit gelaten om bij de volgende ritten de zaak in de gaten te kunnen houden.

Met de verlichtingsknop op stand 0 wordt zekering 25 flink warm en soms echt heet, lijkt wat te wisselen.

Met de knop op 'aan' blijft zekering 25 koud, maar dan wordt relais K weer flink warm, zeg maar de temperatuur van een zojuist ingeschonken kopje koffie. Nu viel me wel op dat dat K-relais het enige in de relaisbak is met een metalen behuizing, dus is het misschien 'normaal' dat dat ding zo heet wordt?

Stroom gemeten die door zekering 25 gaat: 12,25 A. Daar zal het dus niet aan liggen. Zekering vervangen door een verse, maar die wordt net zo warm.

Ondertussen wel een aantal horror stories gelezen over gesmolten lamp-kapot-relais e.d. en/of gesmolten bekabeling. De zekeringenbak zag er trouwens uit alsof de vorige eigenaar er een keer de asbak in had leeggemaakt dus leek het me niet denkbeeldig dat daar de oorzaak van het fenomeen in zat. Na vijf jaar eigenaarschap was het sowieso eigenlijk wel eens een keer tijd om die troep eens op te ruimen. Dus gisteren heb ik de koe bij de hoorns gevat, de relaisbak eruit getrokken en zover mogelijk gedemonteerd.

Wat blijkt: niets te vinden verder. Kapot-licht-relais helemaal gaaf en alle connectors en bekabeling ook in orde. Wel een aantal contacten in het zekeringenvak die lichtjes gecorrodeerd waren. Alles schoongemaakt, contactjes opgeschuurd en weer teruggebouwd. Lekker een middagje bezig geweest.

Vandaag bleek de hele actie niets te hebben geholpen; zekering 25 weer gloeiend heet. Zekering er maar uitgehaald en voorlopig gewoon met de verlichting aan rijden. Dat warme relais lijkt me toch minder link dan die hete zekering.

Zoals gezegd heb ik er al het e.e.a. over gelezen, maar nergens een echte oplossing gezien. Dus iemand suggesties? Ik vind het toch wat slordig, zo'n smeltende, maar niet doorbrandende zekering.

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er is momenteel 1 gebruiker online.

  • Godspeed
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2890 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.