Nieuwe nokkenas oei...
Nieuwe nokkenas oei...
Vandaag een nieuwe z.g. "regrind" nokkenas, geslepen door Erland Cox (de kenners weten wie dit is) er in gelegd. Dit is een z.g. wildere nokkenas met veel meer lift en overlap dan standaard. Dit voordeeltje kwam deze week langs en ik heb meteen gehapt omdat ik ook voor mijn blok in aanbouw iets speciaals en vooral goeds wilde.
De originele T nokkenas trekt in mijn huidige opzet te bruut van onderuit met als gevolg dat de hele aandrijflijn nogal op zijn "donder" krijgt elke keer, ook in het blok zelf. En in de hogere toeren is de koek dan ook ineens op en kakt het een beetje in (mede ook door de relatief kleine turbo natuurlijk).
De "regrind", het woord zegt het al is opnieuw geslepen door Erland volgens zijn inzichten en ervaring, o.a (voor de liefhebbers) een duratie van 275° bij een lift van 12.2 mm. een nokhoek van 108° en een tdc lift van 2.7 mm. en 40° overlap (wat standaard 0 is).
Deze met Scaniar samen er in gelegd wat echt een "painstaking" precies en geduldig werkje is. Door dat er van alle lobes iets is afgeslepen kom je hoogte te kort welke je compenseert met z.g. "lash caps", deze komen op de plaats waar normaliter de rubbertjes zitten tegen het tikken van de kleppen. Dit zijn kort gezegd stalen dopjes die je op de steel klemt.
Bijkomend voordeel is in dit geval ook dat we er nu ook weer allemaal "dikke" platen in konden van minimaal 4mm., de kop kan dus weer een tijdje voort.
Chris heeft tot 5x toe de nokkenas geligt want hij wilde het perfect hebben, d.w.z. alles netjes op 0.40 en dat is ook gelukt. Waar we een beetje bang voor waren dat het veel meer zou "tikken" vanwege de weggelaten rubbertjes is gek genoeg niet uitgekomen, e.e.a. is zelfs nog stiller geworden dan voor de wissel, dat begon goed dus. Dan het moment van de waarheid, de auto starten, nou no problemo, starten en lopen, en meteen mooi rond zonder horten of stoten, alles veel "smoother" zo op het gehoor. Een nog dikkere sonore brom uit de 3 inch uitlaat voorspelde al veel goeds, wapperende broekspijpen als je er achter stond. Bij de eerste run viel meteen op dat het vanuit stilstand een stuk minder hard van zijn plek ging, en bovenin enorm doortrok en dit ook goed vasthield, de turbodruk omhoogdraaien was het advies van Chris, krijgt ie onderin betere vulling en dat vindt ie lekker ;-)
Eerst op gevoel de MBC ingedraaid, 1 bar was het doel, 2e run boost spikes naar 1.1 tot 1.3 bar en "hick-ups", stoppen op een parkeerplaats en terugdraaien maar weer, de aim was nu 0.95 bar maar bleek 1.0 te zijn. Stoppen maar weer en een tikkie terug, 4e run en nu echt 0.95 en perfect, weer hard van zijn plek vanuit stilstand maar veel minder lomp en bleef maar trekken zonder een krimp te geven.
Nu moet mij ook wel even van het hart wat een geweldige all-round chips Martijn (Blabla) maakt, deze zitten al een paar jaar in mijn ECU en EZK en blijken ook nu weer de best doordachte LPG chips die er voor Volvo maar te krijgen zijn, top spul.
Afijn... door de vasthoudendheid van Chris loopt e.e.a. nu perfect, een waanzinnig brede powerband zonder enig inkakken of wat er maar op lijkt. Op de anderhalf uur durende rit terug naar huis lekker opnieuw in kunnen leren en ook (ja sorry) even flink getrapt, bij 210 ben ik maar gestopt, het bleef trekken ik geloof het wel nu. Dat wordt wat als straks de geporte 15G met 19T huis en rotor er op gaat, kortom deze nokkenas gaat zeker mee naar het nieuwe blok, en een "regrind", ik kan het iedereen aanbevelen.