Van drie naar vier
23/02
2014Van drie naar vier
Hallo Volvisti
Al op de heenweg naar de ALV had ik de indruk, dat het aantal liters in de tank niet zou corresponderen met het aantal af te leggen kilometers. Dus voor ik de thuisreis aanvaarde, heb ik met de navigatie opgezocht, hoeveel kilometers er nog af te leggen waren. Als dan onderweg het rode lampje aangaat, kan ik aan de, dan nog af te leggen weg, zien, of en wanneer een pitsstop noodzakelijk is. Helaas ging het lampje wat vroeg aan. Zoals U misschien weet, zit er op het moment dat het lampje aan gaat, nog rond negen liter in de tank. Gaat het lampje net voor Eindhoven aan, dan kom ik nog tot in Aken, waar ik vroeger na een langere rit nog wel eens tankte. Helaas ging het lampje al ver voor 's Hertogenbosch aan. Maar wel bij een mooi ronde stand op de dagteller, namelijk "500". Al is "500" wel erg vroeg, voor een 75 liter tank. Hmm, dan maar eens kijken of we het toch in Opgrimbie, waar m'n "nieuwe" stampomp staat, redden. Nope! Kessenich dan? Als we die niet halen, moeten we dwars door Weert. Kessenich zouden we moeten halen. De teller staat op dat moment op "550" en de navigatie geeft aan dat het nog 36 km zijn tot op de Venlosesteenweg. Dan zou de teller dus op "586" staan. Zelfs als de auto 1 op 10 loopt, moeten we dat halen. We zetten dus koers op Kessenich, naar het tankstation waar ik vroeger nog wel eens kwam. En waarvan ik nog stempelkaartjes heb voor gratis pannekoeken. Die waarschijnlijk "niet meer helemaal nieuw" uitzien. Die kaartjes, niet de pannenkoeken!
Maar met "571" km op de dagteller begint de auto hevig te stotteren. "Wat is dit?" Nog 1,7 kilometer en we (de auto en ik) kunnen van de autobaan af. Bij AC restaurant Nederweert Zuid. Waar tot mijn verrassing geen tankstation bij zit. Maar gelukkig wel een voetgangerstunnel naar "Nederweert Noord", waar wel een tankstation bij zit. De jerrycan was, zelfs na de laatste accijnsverhoging, nog net wat duurder dan de brandstof. En ik heb voor het eerst in jaren weer eens "Kwartjes van Kok" betaald. Vijf stuks. € 1,25 dus.
Nadat de jerrycan eindelijk geleegd was in de tank (wat duurt dat lang zeg!), ben ik doorgereden naar Kessenich. Daar aangekomen bevond zich daar al een Nederlander, "Waar moet je hier pinnen?". En even later kwam er nog een, "Kun je hier ook met een Nederlands pasje betalen? Ik tank normaalgesproken in Maaseik". Klant nummer vier had ook een gele plaat met zwarte letters op de auto, maar die had schijnbaar geen hulp nodig. De pomp sloeg al af bij ongeveer 45 liter. Onmogelijk. Dus zal de ontluchting wel tegengestribbelt hebben na de tankbeurt met de jerrycan, vermoed ik. Met wat duwen (tegen de auto), knijpen (in het handvat van de slang van de brandstofpomp) en wat geduld kreeg ik er toch ruim 72 liter in. Helaas kwam er geen bonnetje uit de printer. Moesten eerst beide heren en toen ik vaststellen.
Zou de kunststof brandstofslang (die geplaatst is nadat de brandstofleiding niet meer pastte, vanwege de ombouw van 60 liter naar 75 liter tank) lek zijn? Of is m'n B234F wat dorstiger vanwege de aan vervanging toe zijnde hydraulische klepstoters?
groetjes
Mathy