motorwissel diesel naar benzine
motorwissel diesel naar benzine
Deze week ben ik van plan om mijn 740 turbo diesel intercooler om te bouwen naar benzine. De bedoeling is dat er een B230K (carburateur/pierburg) blok(uit mijn gesloopte 740 1986) met M90 in komt. Blok heeft 3 ton gereden en heeft op alle cilinders 13,5 bar. En liep goed op benzine. Kleppen moet ik nog stellen. Er komt een M90L2 bak achter gecombineerd met een 3.31 achteras. Dat resulteerd in 2400 a 2500 toeren bij 120 km.h. Ik hoop dat ie daardoor wat zuiniger word. Turbo diesel motor is te koop en komt oorspronkelijk uit een -96er 940.
Ik wil de hele operatie in 2 a 3 dagen uitvoeren en hoop dat ik bij jullie terecht kan voor wat tips, advies en raad. Ik heb alles een beetje in mijn hoofd zitten , maar ik weet zeker dat ik nog een hoop vragen heb tijdens de swap. (vooral over de bedrading en componenten)
ONDERHOUD:
Koppaking vervangen
Achterste krukaskeering controleren op lekkage
Kleppen stellen
Distibutieriem en rollen vervangen
KOELING:
Intercooler en radiateur vervangen door gewone radiateur
Blok aansluiten op schutboordslangen verwarming en op radiateur
VERSNELLINGSBAK:
M90L2 met overbrenging 0.70
Aandrijfas van de 940 turbo gebruiken
Welke koppeling te gebruiken? Kopp. Van B230K, of die van 940 turbo dualmassa koppeling, of die van turbodiesel/M90 ? Ik heb namelijk alle 3.
Zit er nog electra aansluiting op de M90 bak? Belangrijk?
BRANDSTOFSYSTEEM:
Kan ik de diesel tank gebruiken, (bijna) leeg pompen, en dan vullen met benzine?
Toevoer- en retourleidingen kan ik ook gebruiken?
Ik heb geen elctr. benzinepomp nodig omdat er een mechanische pomp op het blok zit
MOTOR:
Ik zet de gehele motor in een keer over.
Ik gebruik de 230K motorsteunen
Uitlaat komt ook van mijn B230K volvo af
BEDRADING en TOEBEHOREN:
De bedrading heb ik nog aan het b230K blok laten hangen. Losgekoppeld bij de 2 grote grijze stekkers aan de linker binnenscherm.
Linker bedradingskant neem ik over van de donorauto. Dit is inclusief EZ118 ecu(zwarte kastje bij pedalenbox) en vonkversterker(tegen binnenscherm). Verstandig om ook de cockpit van de donorauto over te nemen zonder dat ik het hele dashbord hoef te vervangen?
Bobine en de bedrading komen ook van de donorauto.
Kan ik nog problemen verwachten om de donorkabelboom/cockpit te installeren in de diesel auto?
Tja, in de basis ben ik er wel uit denk ik, maar verwacht nog wel wat problemen. Omdat dit mijn enigste rijdbare auto is hoop ik het in 2 dagen te doen.
Advies en tips zijn erg welkom...
Alvast bedankt.
Gr. Gideon