Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Blogs/blog van gerryberrie/D24 Project

D24 Project

13/01

2014

D24 Project

- Ingediend door gerryberrie
LidModerator
, op 13 jan 2014
- 53 Reacties -

(EDIT: 26 Januari 2014: Fototjes veranderd in links om de laadtijd te versnellen)

Dag Volvisti,

Ik heb van het weekend een leuk D24T blok opgehaald. Eentje met ervaring, namelijk 630 DKM.

Hij is nogwel mooi groen van kleur.

Dit leek me een leuke om eens te laten zien en ook een leuke kandidaat voor een revisie.

 

Gaandeweg zal ik jullie een beetje gaan vertellen, hoe alles zit. Lachen

Het uit - en - in elkaar halen en zetten van het blok doe ik mogelijk niet helemaal volgens "het boekje". Wees niet te streng Knipogen

Ik zal het wel zo netjes mogelijk doen.

Dit is hem:

FOTO 1

Eerst maar de Dynamo en Airco steun eraf. (De losse V-snaar en de losse visco-fan poulie heb ik er ook meteen maar vanaf afgehaald)

FOTO 2

FOTO 3

FOTO 4

Distributiedeksel er maar vanaf.

FOTO 6

Een paar lege glazen potjes voor alle klemmen en boutjes is ook wel praktisch.

FOTO 7

Dan maar alle waterleidingen en de turbo inlaatpijp en de carterontluchtingsleiding eraf.

FOTO 8

FOTO 9

In het vliegwiel zitten aardige gaten, daar past een oude kop-bout mooi doorheen. Dan een versnellingsbak bout in het blok. Hiermee kan je mooi het vliegwiel blokkeren om de krukaspoulie los te krijgen.

FOTO 10

 

FOTO 11

Er zitten ook 4 inbus boutjes in de krukaspoulie! Die moeten er ook uit!

FOTO 12

FOTO 13

Niet kwijtraken ;-)

FOTO 14

Dat ziet er dan zo uit:

FOTO 15

Dan dit onderste kapje er ook maar vanaf.

FOTO 16

Mooi.

FOTO 17

Dit kan wel even blijven zitten. Eerst maar de spruitstukken eraf halen. Te beginnen met de (nietsnuttige) hitteschildjes.

FOTO 18

Eraf.

FOTO 19

Dan de achterste er nog af.

FOTO 20

Eraf.

FOTO 21

Dan die downpipe er maar vanaf. (De oplettende kijker ziet dat er 1 (van de 4) tapeinden in de Turbo is afgebroken. Maar eens een keertje gaan uitboren)

FOTO 22

De olietoevoer naar de Turbo los (banjobout)

FOTO 23

De olie-retour ook maar los.

FOTO 24

FOTO 25

Dan de 4 moeren los die de Turbo aan het spruitstuk vasthouden.

FOTO 26

Turbo eraf.

FOTO 27

Wat een ruimte ineens aan de zijkant van het blok ;-)

FOTO 28

Dan de spruitstukken er maar vanaf.

De inlaat zit met een 10 stuks inbus bouten vast. (Ik vindt het krengen...)

FOTO 29

Inlaat en uitlaatspruitstuk eraf. (De waterleiding die achter het inlaatspruitstuk loopt kan ook gelijk mee)

FOTO 30

Uitlaatspruitstukpakkingen.

FOTO 31

Jongens! Nog veel meer ruimte!

FOTO 32

Dan de warmte-wisselaar er maar vanaf.

FOTO 33

Zo..zit bijna niks meer aan die ene zijde van het blok.

FOTO 34

Uitlekken...

FOTO 35

Dan de achterste nokkenaspoulie maar los.

FOTO 36

Die eraf (en het pomp aandrijf riempje ook)

Dan de poulie van de pomp eraf halen.

Je kan hem blokkeren met een leuke bout.

FOTO 37

Dan maar naar de andere zijkant van het blok.

FOTO 38

Eerst de vacuumpomp er maar vanaf.
(Voor de niet-kenners, de vacuumpomp wordt aangedreven door de nokkenas, dat gebeurt via een nokje die de stift heen en weer doet bewegen. De stift zie je op het plaatje naast de pomp)
(Ook voor de niet-kenners: Een Diesel heeft geen gasklep, en dus ook geen vacuum in het inlaatspruitstuk. Voor rembekrachtiging is er dus een vacuumpomp nodig)

FOTO 39

Dat levert iniedergeval wat meer "werk" ruimte op.

FOTO 40

Hier zit de vacuumpomp:

FOTO 41

Dan het klemmetje die de inspuitleidingen vasthoud losmaken en eraf halen:

FOTO 42

Niet kwijtraken!!

FOTO 43

Eraf.

FOTO 44

Dan de inspuitleidingen er maar vanaf halen

FOTO 45

FOTO 46

Dan de pomp er maar vanaf halen.

FOTO 47

FOTO 48

Klein overzichtsfototje:

FOTO 49

FOTO 50

Vervolgens mogen de koperen connectoren voor de gloeipluggen eraf.

FOTO 51

FOTO 52

Vervolgens mag de pomp-steun er ook vanaf.

FOTO 53

FOTO 54

FOTO 55

Gloeipluggen eruit:

FOTO 56

Dan een verstuiverdop erbij:

FOTO 57

Ik heb ALLE 6 verstuivers, uuren van te voren, flink ingespoten met een goed inweekmiddel ;-)

FOTO 58

Alle 6 verstuivers eruit:

FOTO 59

Deze kant wordt ook al aardig kaal.

FOTO 60

FOTO 61

Het vliegwiel is nog steeds geblokkeerd

FOTO 62

Vliegwiel losmaken. (Voordat je dit gaat doen!! IS het HEEL BELANGRIJK dat je markeert waar het "0" markeringslogo zit op het vliegwiel en waar die tegenover staat op het blok)
(Dit gaat je later bij het pomp afstellen een HOOP gedoe besparen)

FOTO 63

Vliegwiel eraf:

FOTO 64

Los vliegwiel

FOTO 65

Ik wil de bouten niet kwijtraken..

FOTO 66

Hierachter zitten 2 inbusjes die de carterpan vasthouden. Ze mogen eruit.

FOTO 67

Mocht je je ooit eens gaan afvragen..Waarvoor die sleuven in het vliegwiel van een Diesel zijn?

Nou...als je het vliegwiel precies goed zet, kan je die 2 inbusjes van de carterpan losmaken zonder de versnellingsbak en het vliegwiel eraf te hoeven gaan halen...Hebben ze bij VW toch nog Ergens goed over na-gedacht!

FOTO 68

Carterpan eronder vandaan: (Een HELEBOEL M6'jes, 4 inbusjes en twee M10's)

FOTO 69

FOTO 70

En..zo ziet een olieaanzuigbuis bij een D24 eruit:

FOTO 71

Hij mag er ook onder weg..

FOTO 72

Vervolgens zet ik hem lekker plat neer. De krukas zit diep genoeg dat die de vloer niet raakt. Nu staat het blok mooi fijn vlak en dat werk wat makkelijker met die vastzittende kopbouten..dan zwengelt die niet zo heen en weer over het niet vlakke carter. (Ja, er is door Gerben over na gedacht....)

FOTO 73

Dan mag de distributie eraf.

FOTO 74

Bout van de nokkenaspoulie eraf.

FOTO 75

Daarna de waterpomp lossen om de distributie riem te ontspannen, die eraf en de nokkenaspoulie eraf.

FOTO 76

Daarna de ijzeren "versier" plaat eraf.

FOTO 77

Waterpomp eraf en het tandwiel van de distributieaandrijving eraf.

FOTO 78

Daarna mag het kleppendeksel eraf.

FOTO 79

Nokkenas:

FOTO 80

Vervolgens mag de nokkenas eruit: (Wel de volgorde van de lagerkapjes onthouden!)

FOTO 81

FOTO 82

En de nokkenas eruit:

FOTO 83

FOTO 84

Lagerkapjes met moertjes weer op hun plek.

FOTO 85

Dan  de klepstoters eruit

FOTO 86

FOTO 87

Dan maar met een mooie dop de kopbouten gaan lossen..

FOTO 88

En de kop eraf:

FOTO 89

D'r zitten flinke scheuren in. Vindt ik minder leuk.

FOTO 90

FOTO 91

Onderblok:

FOTO 92

FOTO 93

Dieselfilter en de oliepeilstok eraf

FOTO 94

Krukas met big-ends.

FOTO 95

FOTO 96

Het 1e zuigertje eruit

FOTO 97

Toen waren er drie..

FOTO 98

Nog meer

FOTO 99

FOTO 100

FOTO 101

D'r zit alleen nog een krukas en een oliepomp in.

FOTO 102

FOTO 103

En de boel maar weer even opgeruimd...

FOTO 104

Zo..Dat is voor nu wel even leuk geweest. Een volgende keer ga ik de krukas en de oliepomp eruit halen. (Update 13 Januari 2014: Toch maar besloten om de krukas te laten zitten)

Lachen

(Zie de ontwikkelingen hieronder)

Groeten,
Gerben

  • blog van gerryberrie
  • Login of registreer om te kunnen reageren

Profiel

gerryberrie
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2888 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.