D24 Project
13/01
2014D24 Project
(EDIT: 26 Januari 2014: Fototjes veranderd in links om de laadtijd te versnellen)
Dag Volvisti,
Ik heb van het weekend een leuk D24T blok opgehaald. Eentje met ervaring, namelijk 630 DKM.
Hij is nogwel mooi groen van kleur.
Dit leek me een leuke om eens te laten zien en ook een leuke kandidaat voor een revisie.
Gaandeweg zal ik jullie een beetje gaan vertellen, hoe alles zit.
Het uit - en - in elkaar halen en zetten van het blok doe ik mogelijk niet helemaal volgens "het boekje". Wees niet te streng
Ik zal het wel zo netjes mogelijk doen.
Dit is hem:
Eerst maar de Dynamo en Airco steun eraf. (De losse V-snaar en de losse visco-fan poulie heb ik er ook meteen maar vanaf afgehaald)
Distributiedeksel er maar vanaf.
Een paar lege glazen potjes voor alle klemmen en boutjes is ook wel praktisch.
Dan maar alle waterleidingen en de turbo inlaatpijp en de carterontluchtingsleiding eraf.
In het vliegwiel zitten aardige gaten, daar past een oude kop-bout mooi doorheen. Dan een versnellingsbak bout in het blok. Hiermee kan je mooi het vliegwiel blokkeren om de krukaspoulie los te krijgen.
Er zitten ook 4 inbus boutjes in de krukaspoulie! Die moeten er ook uit!
Niet kwijtraken ;-)
Dat ziet er dan zo uit:
Dan dit onderste kapje er ook maar vanaf.
Mooi.
Dit kan wel even blijven zitten. Eerst maar de spruitstukken eraf halen. Te beginnen met de (nietsnuttige) hitteschildjes.
Eraf.
Dan de achterste er nog af.
Eraf.
Dan die downpipe er maar vanaf. (De oplettende kijker ziet dat er 1 (van de 4) tapeinden in de Turbo is afgebroken. Maar eens een keertje gaan uitboren)
De olietoevoer naar de Turbo los (banjobout)
De olie-retour ook maar los.
Dan de 4 moeren los die de Turbo aan het spruitstuk vasthouden.
Turbo eraf.
Wat een ruimte ineens aan de zijkant van het blok ;-)
Dan de spruitstukken er maar vanaf.
De inlaat zit met een 10 stuks inbus bouten vast. (Ik vindt het krengen...)
Inlaat en uitlaatspruitstuk eraf. (De waterleiding die achter het inlaatspruitstuk loopt kan ook gelijk mee)
Uitlaatspruitstukpakkingen.
Jongens! Nog veel meer ruimte!
Dan de warmte-wisselaar er maar vanaf.
Zo..zit bijna niks meer aan die ene zijde van het blok.
Uitlekken...
Dan de achterste nokkenaspoulie maar los.
Die eraf (en het pomp aandrijf riempje ook)
Dan de poulie van de pomp eraf halen.
Je kan hem blokkeren met een leuke bout.
Dan maar naar de andere zijkant van het blok.
Eerst de vacuumpomp er maar vanaf.
(Voor de niet-kenners, de vacuumpomp wordt aangedreven door de nokkenas, dat gebeurt via een nokje die de stift heen en weer doet bewegen. De stift zie je op het plaatje naast de pomp)
(Ook voor de niet-kenners: Een Diesel heeft geen gasklep, en dus ook geen vacuum in het inlaatspruitstuk. Voor rembekrachtiging is er dus een vacuumpomp nodig)
Dat levert iniedergeval wat meer "werk" ruimte op.
Hier zit de vacuumpomp:
Dan het klemmetje die de inspuitleidingen vasthoud losmaken en eraf halen:
Niet kwijtraken!!
Eraf.
Dan de inspuitleidingen er maar vanaf halen
Dan de pomp er maar vanaf halen.
Klein overzichtsfototje:
Vervolgens mogen de koperen connectoren voor de gloeipluggen eraf.
Vervolgens mag de pomp-steun er ook vanaf.
Gloeipluggen eruit:
Dan een verstuiverdop erbij:
Ik heb ALLE 6 verstuivers, uuren van te voren, flink ingespoten met een goed inweekmiddel ;-)
Alle 6 verstuivers eruit:
Deze kant wordt ook al aardig kaal.
Het vliegwiel is nog steeds geblokkeerd
Vliegwiel losmaken. (Voordat je dit gaat doen!! IS het HEEL BELANGRIJK dat je markeert waar het "0" markeringslogo zit op het vliegwiel en waar die tegenover staat op het blok)
(Dit gaat je later bij het pomp afstellen een HOOP gedoe besparen)
Vliegwiel eraf:
Los vliegwiel
Ik wil de bouten niet kwijtraken..
Hierachter zitten 2 inbusjes die de carterpan vasthouden. Ze mogen eruit.
Mocht je je ooit eens gaan afvragen..Waarvoor die sleuven in het vliegwiel van een Diesel zijn?
Nou...als je het vliegwiel precies goed zet, kan je die 2 inbusjes van de carterpan losmaken zonder de versnellingsbak en het vliegwiel eraf te hoeven gaan halen...Hebben ze bij VW toch nog Ergens goed over na-gedacht!
Carterpan eronder vandaan: (Een HELEBOEL M6'jes, 4 inbusjes en twee M10's)
En..zo ziet een olieaanzuigbuis bij een D24 eruit:
Hij mag er ook onder weg..
Vervolgens zet ik hem lekker plat neer. De krukas zit diep genoeg dat die de vloer niet raakt. Nu staat het blok mooi fijn vlak en dat werk wat makkelijker met die vastzittende kopbouten..dan zwengelt die niet zo heen en weer over het niet vlakke carter. (Ja, er is door Gerben over na gedacht....)
Dan mag de distributie eraf.
Bout van de nokkenaspoulie eraf.
Daarna de waterpomp lossen om de distributie riem te ontspannen, die eraf en de nokkenaspoulie eraf.
Daarna de ijzeren "versier" plaat eraf.
Waterpomp eraf en het tandwiel van de distributieaandrijving eraf.
Daarna mag het kleppendeksel eraf.
Nokkenas:
Vervolgens mag de nokkenas eruit: (Wel de volgorde van de lagerkapjes onthouden!)
En de nokkenas eruit:
Lagerkapjes met moertjes weer op hun plek.
Dan de klepstoters eruit
Dan maar met een mooie dop de kopbouten gaan lossen..
En de kop eraf:
D'r zitten flinke scheuren in. Vindt ik minder leuk.
Onderblok:
Dieselfilter en de oliepeilstok eraf
Krukas met big-ends.
Het 1e zuigertje eruit
Toen waren er drie..
Nog meer
D'r zit alleen nog een krukas en een oliepomp in.
En de boel maar weer even opgeruimd...
Zo..Dat is voor nu wel even leuk geweest. Een volgende keer ga ik de krukas en de oliepomp eruit halen. (Update 13 Januari 2014: Toch maar besloten om de krukas te laten zitten)
(Zie de ontwikkelingen hieronder)
Groeten,
Gerben