Slecht starten D24TIC
Slecht starten D24TIC
Hallo,
Ik ben zowat teneinde raad met die hele TDIC gedoe, dus het moment om even te polsen bij de specialisten !
Heb hier een D24TIC staan en deze start vrij slecht. Ik moet echt het gaspedaal op de plank duwen wil die moeten aanslaan bij bvb 10°C buitenomgeving en dat na bvb 1 week stilstand, 4 weken stilstand of na 1-2-5-10 min stilstand met warme motor.
Ondertussen al de hele rimram doorlopen van controles .... :
compressie gemeten = ok (tss de 27 en de 30 van 1-tot-6)
inspuittijdstip gecontroleerd = ok volgens mij, stond op 0.85 als ik me nog goed herinner (voor zoverre die meting correct is gebeurd) , mag eigenlijk iets meer zijn (0.95) maar 0,85 zal ook wel werken toch voor een TDIC ???
6 nieuwe gloeikaarsen erin
6 verstuivers gecontroleerd en opnieuw afgesteld
voorgloeisysteem werkt wel degelijk want meet 100A bij voorgloeien.
olie + filter ververst (zag pekzwart en smeerde bijna niet meer)
compleet koelwater eraf gehaald, systeem gespoeld met "gewoon" water, andere koelvloeistof erop ;-)
Thermostaat vervangen (was kapot)
Ik moet wel zeggen: de motor heeft een serieuze "dieselklop" als hij aan het draaien is. Staat wel ergens een filmpje van op youtube voor de geinteresserden maar moet het eens zoeken dan. (iets met klepspeling ??)
To do van controles : distributie een tand verkeerd aan de voorzijde ?
Nu moest ik de auto daarnet verzetten, mja geen probleem, ben het al gewoon dat hij na 10 sec starten + plankgas aanslaat op zijn gemakje, deze dan geparkeerd. Maar deze stond 2 uren scheef, ttz de bestuurderskant stond 15cm hoger dan de passagierskant.
Toen ik dus wou starten na 2 uren, ging dat niet, moest 4 keer proberen en dan heeeeel moeizaam lopen op 2 cilinders, dan 3 en dan toch de volle 6. Motorkap open, toen gemerkt dat er overal diesel lag onder de pomp (op huis van de boite) .
Wat ik al langer dacht : dat de pomp terug leegloopt naar de tank toe. Ik zie namelijk luchtbellen in de doorzichtige retourleiding, alle diesel die daarin staat verdwijnt bijna helemaal.
Maar eigenlijk mijn vraag : waar kan de pomp ergens lekken ? Of lekt het aan de brandstoffilter (dieselfilter) ? Maar die filter was eigenlijk niet nat dus vermoed dat het van erboven komt...
Is een terugslagklep steken een oplossing ? (niet echt vermoed ik want luchtlek blijft "bestaan" dus maar halve oplossing ) .... OF misschien luchtlek aan de vertrekleidingen van de pomp naar de injectoren toe ? (geen idee of die er ooit afgeweest zijn - zitten daar pakkingen tussen ?)
Het "roken" bij het starten is sterk verbeterd met de nieuwe olie er op, al is het nog niet helemaal gedaan - of heeft dit een andere oorzaak ? (inspuittijdstip ?)
Alvast bedankt en hopelijk heeft er iemand een antwoord op mijn vragen :D ;-)
grtn