Vraagje voor iemand anders: ECC doet het niet, 764-II
Vraagje voor iemand anders: ECC doet het niet, 764-II
Hallo Volvisti
Iemand die ik via een ander, niet Nederlands forum ken, heeft het volgende probleem :
Het gaat om een 764 II, modeljaar 1988, automaat, ECC
De ECC doet het niet, rond vragen op meerdere fora leverde tot nog toe niks op, net als een bezoek aan een specialist/garage.
Bedenk dat ik het verhaal zelf heb vertaald en dat ik de ECC zelf niet echt ken. Er kunnen dus vertaalfouten in staan.
Probleem: De kleppen bewegen niet, bij bediening van de keuzeschakelaar (draaiknop) gebeurt niks. Er komt een beetje lucht uit bij de voorruit en bij de openingen in de voetenruimte. Het maakt niet uit, op welke stand de ventilator staat, er gebeurt niks. Geen „Orkaan” bij „Maximale ventilatorsnelheid”. De ventilator loopt in alle standen, ergo, de voorschakelweerstand is in orde.
Er moet erbij gezegd worden, dat ie nog afgestemd is op R12, al is het gas al lang weg, hij koelt dus niet meer. Voor de ombouw (naar een ander koelmiddel) en opnieuw afvullen wil ik eerst het algemene functioneren testen en kom dus niet verder.
- Bij uitlezen geeft de ECC code 1-1-1 aan, dus geen fout. Daarom knippert de installatie ook niet wanneer ze in gebruik is.
- Er is vacuum aanwezig. Als de aansluiting van de servo eenheid (= Verwarmingsregelingsrelais) los gemaakt wordt, is duidelijk een gesis te horen. Is de slang gewoon aangesloten, is geen gesis waarneembaar. De installatie zou dus luchtdicht moeten zijn.
- De servo eenheid heb ik uitgebouwd en extern laten testen - alle servo’s bewegen als er spanning aanwezig is.
- Verdamper is uitgebouwd en gereinigd. Was niet echt nodig, er zat een beetje vuil op, dat verwaarloosbaar is.
- Bedieningsunit van de ECC verwisseld met een „nieuwe”, dit bracht geen verandering. Het zou wel heel toevallig zijn, als ook de vervanger kapot zou zijn.
- Alle zekeringen zijn in orde en alle contacten aan de stekkers zijn blank geschuurd.De standaard problemen zijn dus uitgesloten. En niemand in m’n omgeving weet hoe nu verder.
Vooral die 1-1-1 is zeldzaam, op zich worden er normaakgesproken best veel foutmeldingen opgeslagen.
Iemand een idee?
groetjes
Mathy