D24 brandstofpomp afstellen met schuifmaat.
D24 brandstofpomp afstellen met schuifmaat.
Omdat de 740 diesel met 250.000km nodig een beurt moest hebben ben ik 2 dagen geleden maar aan de slag gegaan.Het was al weer 125.000km geleden dat de distributieriem is vervangen dus was ik al weer over de limiet heen wat km betreft. Ook moet de koppeling gedaan worden maar die is na bestelling nog niet binnen.
Wat moest er gebeuren: de distributieriemen, waterpomp, krukaskeerring, nokkenaskeerringen moesten vervangen worden. Het vervelende is dat je bij het vervangen van de nokkenaskeerringen de tandwielen moet demonteren waarna je zoals ik het begrepen heb een meetklok moet hebben en een kaliber voor achter op de nokkenas. Dat laatste was niet zo'n probleem. Een bevriende garage leende me de benodigde set maar had geen meetklok om de pomp op tijd te zetten.
Eerst dus maar de distributie aan de voorkant en de nokkenaskeerringen gedaan: dat afstellen van de brandstofpomp zien we later wel. Alles haarfijn gemonteerd met behulp van kaliber. Zo ook de pompriem aan de achterkant gemonteerd maar nokkenasbout nog niet vastgezet.
Nu moest ik toch iets verzinnen voor de dieselpomp. Het centrale boutje waar normaal de meetklok op geplaatst word gedemonteerd en er de onderkant van de schuifmaat in gestoken. Met het verdraaien van de tandwiel op de pomp kon ik zien dat de afgelezen maat op de schuifmaat veranderde. Alles volgens het boekje gedaan maar dan met de schuifmaat!
Na vastzetten van het achterste nokkenastandwiel afstelling gecontroleerd. Bleek toch iets te zijn verschoven met het vastzetten achterste nokkenastandwiel. Had nu een afstelling van 0.95. Pomp nu zelf iets lossen en verdraaien naar blok toe. Met controleren bleek ik nu een afstelling te hebben van 0.85. Mooier kan niet dacht ik zo.
Alles weer terug er in gezet en afvullen met koelvloeistof.
Met het starten van de motor sloeg hij nagenoeg gelijk aan. Normaal kwam er dan eerst een lading zwartblauwe walm uit. Nu: bijna niets! Motor liep ook gelijk op alle cilinders. Dat was eerder wel anders. Motor loopt super.
Ik had altijd begrepen dat dit afstellen specialistenwerk was maar dat valt dus wel een beetje mee. Is heel goed te doen zo.
Nu alleen nog de koppeling en ik kan weer 120.000km kachelen.
Ik heb al heel wat auto's gehad maar deze 740 diesel is de meest betrouwbare wagen van de lijst. Ik heb alleen nog maar olie en oliefilters vervangen, de distributie 125000km geleden en vorig jaar de hoofdremcilinder. En natuurlijk wat banden en remblokken. Voor de rest alleen maar rijden en gaan...
Verder heb ik nog de klepspeling gemeten. Die was voor de 1e 2e en 3e cilinders inlaat iets van tussen de 0.1 en 0.15. Moet eigenlijk ook nog gebeuren. Rest van de kleppen had 0.15 inlaat of 0.35 voor uitlaat. prima dus. Ook is de as waar de fan op zit niet helemaal nieuw meer. hoe vervang ik dit? Moet ik de hele dynamosteun vervangen?