Rijgedrag ET25 vs ET43..
Rijgedrag ET25 vs ET43..
Eergisteren nwe winterbanden laten monteren onder mijn 965. Onder die 965 staken 15 inch ET25 velgen, merkte Bas op tijdens de sleuteldag in Gemert bij Carlo. De naaf is ontworpen op ET43 voor de 960-II.
Kom ik aan bij lokale garage in het dorp en valt hem de uitstekende velgen meteen op. Hij naar de kelder en haalt daar een stalen velg uit. "Ergens eens gekregen van een S60 rijder". De velg paste en had exact de juiste steek en ET43. Die velgen mocht ik overnemen voor 10 euro de stuk. Da's goed zei ik.
Nu dat ik een twee dagen met die ET43 velgen heb gereden valt mij op dat de auto stabieler is geworden. Vooral merkbaar op de rotondes. Echt waar. Je merkt het verschil tussen de ET waarden. Veel beter. De wagen heeft nu smaller spoor. Vraag ik mij af waarom men spoorverbreders wil aanbrengen...? Aan de bandespanning kan het niet liggen, de banden onder de ET25 heb ik gereden met 1,9, 2,1 en 2,6 bar. 2,6 bar als laatste. Nu met de nwe winterbanden en ET43 en 2,3 bar is de wagen van achter stukken stabieler. Hij wachelt niet meer zeg maar bij uit de bocht komen.
ET43 blijft de standaard velg onder deze auto. Ik kocht hem met ET25, niet wetende dat het ET25 velgen waren.
Mijn idee was nadat ik wist dat de stalen velgen ET25 waren deze velgen te gebruiken voor winterbanden. Ik heb bij Carlo een set 16" uranus ET43 gekocht en deze ga ik mat zwart spuiten. De zomerbanden dus. Voor 10 euro de velg wilde ik wel de stalen velgen overnemen en heb daar helemaal geen spijt van. Het verschil is merkbaar!! Veel beter dus.
Robert