960 motorwissel
960 motorwissel
Al geruime tijd vertoonde de 960 van mijn dochter de verschijnselen van een doorgeslagen koppakking, harde slangen, waterverbruik, sludge aan de pijlstok, motor die niet lekker liep, lag behoorlijk te schudden bij stationair draaien. Het is een 2,5 ltr met Prins lpg van 1995.Samen met mijn vaste monteur de boel bekeken en tot de conclusie gekomen dat er nu maar eens wat aan gedaan moest worden. Ik heb ook nog zo'n zelfde auto staan als onderdelen magazijn, hier is de motor ook van kapot. Om direct door te kunnen werken zonder pauze hebben we hier de kop afgehaald en vast weggebracht om te laten reviseren, en die is nu dus weer 100% in orde.
Ondertussen de kop verwijderd van de auto van mijn dochter maar wat bleek. Bij het controleren van de cylinderwand bleek in een van de cylinders diepe groeven te zitten. Dat was een behoorlijke streep door de rekening want daardoor werd het slechte lopen van de motor natuurlijk door verklaard. En nu kun je daar natuurlijk wel een gereviseerde kop op zetten maar dat levert natuurlijk geen goedlopende motor op. Goede raad was duur.
Nu wil het toeval dat ik nog een goede 3 ltr. had liggen die ik een paar maanden geleden nog te koop heb aangeboden hier op het forum. Ik had helemaal niet gedacht aan deze motor, maar mijn monteur (jan) wees plotseling naar een hoek in de garage en wees die motor aan. ik zeg Jan dat is een 3 ltr. bovendien bouwjaar 1992 andere distributie, andere kabelboom, andere motronic, weliswaar met maar weinig km-s, maar ik had er de nodige scepsis bij. Het enige wat hij zei was, plug and play. Ik zeg als ik zo op het forum lees zijn er toch legio problemen met zo'n motorwissel. Hij herhaalde nog eens, plug and play. Nou dan zullen we dat maar doen dan. Heel lang verhaal kort. 2,5 ltr eruit, 3 ltr erin wel met bijbehorende kabelboom, distr. vervangen van de 3 ltr. Ik hield mijn hart vast toe de motor voor de 1e gestart werd. Hij liep meteen perfect, Ecu is niet vervangen, dus de motor loopt op een ecu van een 2,5. Ook zit er op deze motor geen luchtpomp. Het kan blijkbaar allemaal. Ik heb er zelf een paar dagen mee rondgereden voor de auto weer naar mijn dochter ging maar ik kan werkelijk niks negatiefs ontdekken. Motor loopt keurig zowel op benzine als lpg. Dus voor de liefhebbers heb ik nu een gereviseerde kop liggen van een 2,5 ltr.
Er kan dus toch wel eea. uitgewisseld worden zonder problemen. Misschien gaan we de motor met de groeven in de cylinderwand reviseren, andere bussen, krukaslagers, de cylinderkop die er bij hoort ook reviseren, dan hebben we nog iets achter de hand.
Henk