Roetmobiel, waarom doe ik mij dit aan ?
03/11
2013Roetmobiel, waarom doe ik mij dit aan ?
Al enige maanden en 3000 km beweeg ik mij in een Roetmobiel. Hier even een korte samenvatting van het rijden in een 27 jaar jonge, rammelende, rokende, stinkende en roestende stationwagon.
Door mijn gezondheidsproblemen en het daartoe benodigde medicijngebruik beperk ik mij tot de stadsritten binnen het pittoreske Lelystad en 1x per week gun ik mijzelf een uitje richting het prachtige platteland van de Noordoostpolder waar J.C. en J.G vd V. huishouden alwaar ik onder het genot van leuke verhalen een kopje koffie drink.
Maar nu de roetmobiel. Mijn vader kocht in 1980 de eerste Roetmobiel, een 244 met automaat. Was toen de eerste 6 cilinder diesel, hij was er erg trots op. De auto daarvoor was een Peugeot 504 diesel met automaat en die was aardig foolproof, pa reed altijd volgas en met 5 minuten rijden vanaf huis was hij op de dijk richting Amsterdam en dan ging het gas er vol op, ergens rond almere werd de 130 bereikt als er geen langzaamrijdende voorgangers op de weg waren.
De 244 D6 automaat wekte hoge verwachtingen, 80 pk ipv 70, leder interieur, schuifdak en.... een 6 cilinder......
Deze haalde halverwege Lelystad - Almere de topsnelheid van 140 al en die snelheid werd dan ook de hele weg richting zijn zaak in Zaandam of naar de klant gereden........
De auto was een halfjaar oud en had 40000 km gereden en we gingen naar Oma in Amsteram op een zaterdag. Na 5 minuten de dijk op, gas erop en bij de 130 een gigantische rookwalm achter de auto en de motor aan de kook. Auto weggesleept dealer Schaap had dit nog nooit meegemaakt....Kop vernieuwd was gescheurd..... Na twee maanden onderweg naar de beurs in Frankfurt, pa cruist lekker volgas met 140 op de autobahn en weer hetzelfde verhaal. Weer kop vervangen en na drie maanden......... Jawel,,,,, zelfde verhaal.....
Volvo NL heeft de auto teruggenomen en wij een verse 81er. Nieuw model! Zelfde kleur (okergeel) en zelfde bekleding (zwart leder). Ook deze haalde de 50k niet met de eerste motor, pa reed weer volgas in Duitsland en kwam er te laat achter dat de boel weer aan de kook was en reed de hele motor aan diggelen.
Pa was not amused en de auto is teruggenomen door Volvo NL en pa kreeg een 82er met dikke neus (mj 83) groen metallic, beige leer, airco en jawel, handgeschakeld want de Volvo importeur gaf de autmaat de schuld van het steeds slopen van de motor. Was een BW55 bak drietraps......
Deze liep ook niet sneller dan 140 en had een temperatuurprobleem, boven de 120 ging hij richting rood maar zolang hij het water er niet uitspoot vond pa het prima. Pas bij 70000 km vloog de koppakking eruit, gelukkig nog in de garantie. Nieuwe kop gemonteerd en rijden maar weer. Bij 90000 km zelfde verhaal, motor echt aan de kook en water spoot eruit. Weer kop gescheurd...... Altijd rijden met de meter tegen het rode is blijkbaar toch wel iets teveel van het goede geweest. Uit coulance door Volvo betaald....... Bij 100000 km na anderhalf jaar in de winter, motor nooit te starten... Weggesleept door Volvo en gloeibougies vervangen..... Dag later weer niet starten....... Weer auto naar binnen, compressie gemeten, conslusie motor tot op de draad versleten.... Verbruikte al behoorlijk wat olie.......
Na zijn drie roetmobielen een BMW 524TD A gekocht en jawel die liep 180 en bleef 150k heel... Ingeruild en de opvolger (zelfde auto andere kleur) bleef zelfs 175k heel......
En nu rijdt ik zelf in een roetmobiel...... Met 385k op de teller zonder olieverbruik en start in 1 tik. Weet niet hoeveelste motor het is geloof niet dat het de eerste is....... Jeugdsentiment was ook een reden om Roetmobiel te kopen samen met het nog even genieten van de belastingvrijstelling en het verbruik van 1:15 bij stadsverkeer.
Ik rijd echter heel anders dan dat Pa vroeger reed..... Vroeg schakelen en niet sneller dan 120. Ook bij mijn roetmobiel loopt de temperatuur bij 120 op na 3/4 van de schaal, ik weet niet wat er gebeurt als ik 140 ga rijden maar daar gok ik maar niet op......
Het rijden met roetmobiel is echt terug in de tijd. Starten is een ritueel, door een defect gloeirelais moet ik handmatig gloeien met een knop op het dashboard. Deze door mijzelf uitgevoerde modificatie zorgt er voor dat tijdens het rijden de spanning van het gloeirelais af is waardoor de auto niet tijdens het rijden blijft gloeien wat mij een keer een lege accu heeft gekost. Koude start gaat goed, slaat goed aan en loopt mooi rond. Wel een gigantische rookwalm die aanblijft totdat de motor iets op temperatuur is. De buren hebben het al over de scheepsdiesel want het geluid bij koude start is ronduit enorm te noemen. Olieverbruik is echter nihil, na denk ik 3000 km na verversen geen druppel verdwenen van de peilstok....
Tijdens het rijden is de dieselbrom ruimschoots aanwezig maar niet storend, het heeft wel iets. Wel storend is invoegen op de snelweg, behalve dat de hele oprit onder de rook staat kan ik de 100 niet halen om in te voegen dus goed opletten. Op de snelweg bij 110 is het eerste kwartier het motorgeluid niet storend maar als ik naar Emmeloord rij ga ik mij bij afslag Urk toch ergeren aan die rotherrie. En koud dat het word in de auto nu het buiten wat kouder wordt want de kachel begint pas op de snelweg iets warmte af te geven.
Heb ook ff een Mercedes 200D uti 1974 gehad maar die was aanzienlijk stiller bij 110 en was qua rijden aanzienlijk moderner dan de 86er roetmobiel.
Waarom rijd ik erin ? Het scheepsmotorgeluid in de stad is heerlijk, de geur van een koude start van een Euro 0 diesel is heerlijk en hij geeft het gevoel eeuwig door te gaan al heeft mijn ervaringen in het verleden geleerd dat het een rijdende tijdbom is..... Maar als ik erin rijd dan denk ik aan de tijd dat ik naast pa in de auto zat om eropuit te gaan in het weekeinde..... En dat geeft mij een goed gevoel.
Met ramen open rijden kan niet want dan trekt hij door het gat in de kofferbakvloer de uitlaatgassen naar binnen..........
Onderhoud tot nu toe:
-7 liter Action 10W40
-Oliefilter
-PVC pijp om radiatorslang te repareren
-Stukje retourleiding ivm diesellekkage
-Thermostaat
-Temperatuursensor
-Andere klokkenwinkel omdat de temperatuurmeter uitviel, een klap op het dashboard wilde nog wel eens werken.....
Doe er ook niets aan, helaas is 31 december de laatste dag voor Roetmobiel omdat de belastingdienst mij EUR 130 in de maand afhandig wilt maken. En dat is voor een nostalgisch hobbieobject toch wat veel geld......... De bangers zijn er blij mee, de virgo velgen leveren ook nog wel iets op en een goedlopende dieselmotor zonder overmatig olieverbruik is een zeldzaamheid dus daar kom ik ook wel vanaf.
Waarom dit verhaal ? Eigenlijk zomaar........ Wie het lezen wil lees het en wie niet niet :-)
Overigens heb ik de 940 nog steeds maar rijd eens in de week een rondje om hem warm te rijden...... Roetmobiel rijdt 3 weken voor EUR 55 en de Groene draeck heeft per twee weken EUR 85 nodig...... Wat zweeft zo'n 940 met lederen interieur, automaat, fatsoenlijke kachel en stoelverwarming dan toch......
Met roetende groet,
Roetmobiel en Paul
Bijlage | Afmetingen |
---|---|
2451.JPG | 40 KB |