perikelen 960
perikelen 960
De laatste 6 weken heb ik behoorlijk wat moeten sleutelen om mijn 960 weer goed rijdend te krijgen, allereerst de koppakking vervangen en meteen de cylinderkop lichtjes laten vlakken. Nadat de boel weer gemonteerd was liep de motor weer zoals het hoorde, maar na een paar dagen verloor de motor weer koelwater. Er bleek een slang kapot te zijn die tussen de motor en het schutbord zit (kachelslang). was een heel gepiel om daar een andere slang te monteren, vooral ook omdat daar ook een waterslang loopt die naar de verdamper gaat. Je kunt er bijna niet bij.
Toen dat weer geregeld was begon de automaatbak moeilijk te doen. Slecht schakelen, herrie maken, soms bij stilstand niet willen schakelen. Ik heb daarop het carter gedemonteerd en wat bleek. Ondanks dat het nog niet zo lang geleden was, ongeveer 50000 km, dat de bak gespoeld is geweest, zat er zeker een cm-s dikke drab in het carter. Goed schoon gemaakt en het filter (zeef) daarbij niet vergeten. Opnieuw gevuld met verse ATF. en jawel, de bak schakelde weer zoals het hoorde. Echter dit heeft maar 1 dag geduurd. Ik heb nog een sloper 960 staan met een goede bak, maar dat is een 2,5. Ik heb toen Carlo Schmidt gebeld en hem gevraagd of deze bak ook onder een 3 ltr. kan en het antwoord was positief. Dus daar heb ik het afgelopen weekend aan besteed. Hierbij heb ik wel de nodige krachttermen gebruikt want het was schier onmogelijk om de bak onder de sloper uit te krijgen. De motor was compleet vastgeroest, en om de koppelomvormer los te krijgen moet je de motor steeds een stukje draaien om de de torxboutjes los te kunnen draaien. Ten einde raad heb ik de cylinderkop zelfs moeten verwijderen om bij de zuigers te kunnen. 1 zuiger zat muurvast geroest in de cylinder. Nachtje WD40 heeft niet geholpen. gelukkig zat de betreffende zuiger op het laagste punt en heb ik met een hoonsteentje de cylinderwand zodanig kunnen bewerken en met grote hoeveelheden wd40 dat de motor weer los kwam. Ik ben hiermee bezig geweest van zaterdag morgen 10 uur tot 23 uur en zondagmorgen van 11 uur tot 14 uur. Daarna was de demontage van de bak een fluitje van een cent. Toen van mijn auto de kapotte bak eruit en de "nieuwe" erin. Zondagavond om 21 uur liep het spul weer. Het was me het weekendje wel.
Maar nu heb ik weer iets. Na 2 dagen gereden te hebben kreeg mijn auto plots startproblemen, als de auto liep, dan liep hij slecht en na het afzetten bleef de koelventilator nog zeker 10 minuten doordraaien en het lambda lampje brandt op het dashbord. Omdat ik er zelf geen tijd voor had heb ik mijn vrouw naar de lokale volvodealer gestuurd om de boel uit te laten lezen. Nu blijkt de koelvloeistoftemperatuursensor (scrabblewoord) kapot te zijn. Volvo heeft deze sensor niet meer in het centraal magazijn maar moet in het klassiekermagazijn besteld worden en dit kan volgens hen wel 4 weken duren. Is er iemand die weet of deze sensor uitwisselbaar is tussen een 2,5 en 3 ltr? Zoja dan haal ik hem ook van de sloper waar ook de automaatbak vanaf gehaald is.
Ik hoor het graag
Henk