Ze staat weer op de weg...........
Ze staat weer op de weg...........
Vorig jaar februari een 940 Estate gekocht. Deze staat op LPG en zou voor mij voordeliger zijn. De keuze voor deze auto werd nog eens versneld doordat een Ford Sierra uit onze straat mijn oude 740 zo nodig een "zoentje" moest geven. Afijn, de 940 had 290k gelopen en had bij 270k een nieuwe gaskop gekregen. Da's mooi denk je dan. Kan ze er weer 250.000 tegenaan.
Hele fijne auto. Heeft mij in 2005 overal gebracht en in totaal 30.000 km mee gereden. Is toch wel een verschil met de oude 740. Motor is veel soepeler, maar heeft wel meer toeren nodig (jammer, andere overbrenging?).
Totdat de motor 's ochtends startte op drie pitten. Ach, denk je dan, nieuwe bougies er in en de draden en kap een goed bekijken. Maar dat mocht alles niet baten. Bovendien viel het mij op dat bij warme motor de koelslangen knalhard waren. Hij perste warempel de koelvloeistof uit het expansievat. En ja hoor, hele kleine borreltjes tijdens het draaien. Op een gegeven moment moest ik 1 hele liter op 150 km erbij gooien. Conclusie was duidelijk: de koppakking.
Vandaag de auto weer terug gekregen van de Volvo-specialist. Op mijn vraag hoe het toch kan dat de koppakking kapot is gegaan na zo'n 60.000 km was het antwoord dat het de monteur op viel dat de kopbouten betrekkelijk los zaten. Normaal moet je ze "loskraken", maar deze gingen vrij makkelijk los. Kennelijk heeft de garage die de kop heeft gereviseerd niet het juiste aanhaalmoment gebruikt? En ja, met zo'n 10 ato aan druk wil het er wel doorheen denk ik.Op advies van de monteur tevens spanrol en distibutiesnaar laten vervangen. De spanrol maakte lawaai wat duidt op een versleten lager. De kop was overigens prima. De kleppen stonden nog hoog. Kop moest aleen worden gevlakt.
Maar mensen, wat een verschil!! Wat loopt de motor opeens soepel. Stationair nagenoeg trillingsvrij. En wat mij ook opviel was dat hij ineens goed oppakt bij de automatische overschakeling naar LPG. Meestal sloeg de motor dan af en reed ik een stukje op benzine om na een paar 100 m zelf over te schakelen naar gas.
Conclusie, het doet even pijn in de portemonnee, zo'n onverwachte tegenvaller, maar je krijgt er wel weer een heel soepel lopende motor voor terug. Nu nog hopen dat het verbruik op gas ook beter wordt (was gem. 1:7,5), of is dat een illusie?
Meindert.