Onregelmatig & hoog stationair
Onregelmatig & hoog stationair
Betreft: B230F, benzine, 165k km.
Hoi allemaal,
Na een tijd lang zelf weinig in mijn auto te hebben gereden staat deze nu weer voor de deur.
Hij loopt al zolang ik me kan herinneren niet helemaal lekker stationair. Het blok lag vaak wat te schudden, maar geen afslaan en het was ook niet heel hinderlijk.
Op een sleuteldag heb ik er wel eens naar gekeken met enkele ervaren leden van hier, maar het advies was, lekker zo laten. Toen wel nog even de CIS-klep schoongemaakt, maar dat maakte niets uit.
Dat is dus allemaal goed gegaan voor een jaar of twee, tot dat ik de auto nu weer in gebruik heb.
De laatste tijd (heb er niet echt regelmaat in ontdekt) lijkt het toerental stationair soms terug te vallen. Na dat terugvallen lijkt het te worden bijgeregeld(ECU oid?) naar een hoger toerental.
Af en toe schiet het toerental echt omhoog waardoor ik als ik het gas los laat de auto versnelt naar 40km/u. Ik merk ook aan remmen dat daar dan meer kracht voor nodig is. Als ik de automaat dan in de neutraal zet, schiet het toerental omhoog.
Ik heb geen toerenteller, maar verwacht dat het wel boven de 2000 zal liggen. Een dag later kan dit weer zomaar weg zijn. Ook loopt hij soms nog onregelmatiger stationair dan normaal en voelt het alsof hij tegen uitvallen aan zit.
Verder loopt het blok perfect, ik merk niets aan vermogen of onregelmatigheden als ik gas geef.
Zelf zat ik te denken aan valse lucht? De CIS-klep verwacht ik niet, omdat het een probleem lijkt te zijn wat erger is geworden en een jaar geleden niet minder werd door schoonmaken.
Mijn idee was valse lucht te gaan checken met een bus remreiniger over de injectoren, inlaat?
Is dit een goed/veilig idee? En zo ja, zijn er meer punten die ik moet checken?
Ik hoor graag jullie ideeën, ook als ik helemaal fout zit, alle tips zijn welkom!
Update 20-08:
Foto's van aanslag (kvs?) en zweten(?) spruitstuk: