Blokwissel B230K
17/06
2013Blokwissel B230K
Ook gelijk maar even voorstellen!
Ik ben Egbert de Vries en kom van orgine uit het hoge noorden ook al woon ik al enige jaren in Amsterdam.
Hier heb ik echter nog nooit een sleutelplekje gevonden.
Hiervoor rijd ik dus menig weekend terug naar Dwingeloo waar bij Garage Tooms inmiddels al een aardige partij Volvo's staan.
Deze zijn vooral van een drietal fanaten waaronder ik zelf die inmiddels dan ook zelfs als omgevallen boekenkast dienen voor de monteurs op het gebied van Volvo's
Van ombouw projecten van een 760 naar een 960 tot het plaatsten van een 940 electrisch glazen dak in een 740 of het inbouwen van LPG en het repareren van schade's of het ontmantelen van donoren, veelal helpen we elkaar en lenen we onderdelen uit elkaars wagenpark.
Gezellig, relaxed en vooral goedkoop!
Door een tellerwissel en teveel gedoe en gewoon domme vergeetachtigheid nooit bemerkt dat ik van m'n dagelijkse rijder de
distributieriem nog niet tijdig had vervangen. Je kunt teveel Volvo's hebben en ze door elkaar halen...ZEKER als ze praktisch tweelingen zijn...
Dus vlak na de laatste APK voorkeuring knapt me de riem en kom ik erachter dat dit blok nu net geen vrijloper is.
Precies een 1000631 cilinderkop dus Heron...
Toch een riem erom gelegd om te proberen of t meeviel maar helaas, na het starten klinkt toch al snel een plofferig geluid van een uitlaat klep die duidelijk niet goed sluit en waarschijnlijk krom is.
Cilinderkop uitwisselen? een bult pakkingen en een hoop gesleutel met allerlei complexe torque momenten etc...
Misschien is een blokwissel, ook gezien hij toch al zo'n 2 ton op gas gelopen heeft en het donor blok nog niet, geen gek idee...
Na wat overleg met Gideon, m'n VEEL ervarener sleutelmaat, luidt de conclusie: Ongeveer net zo veel werk maar wel goedkoper!
Kortom morgenmiddag gaan we van start en ik zal voor de geinteresseerden zoveel mogelijk foto's maken en proberen een verslag te schrijfen.