Eenvoudige afstandsbediening voor centrale vergrendeling ingebouwd in 940 1995
Eenvoudige afstandsbediening voor centrale vergrendeling ingebouwd in 940 1995
Beste Volvisten,
Uit dankbaarheid voor alle nuttige informatie die ik hier al gevonden heb wil ik ook graag een knutselbijdrage leveren. Misschien heeft iemand anders er ook iets aan. Het gaat over een 940 van 1995.
Een van de (nog talrijke) verbeteringen die ik bij mijn vorige week gekochte aanwinst eerst wilde in orde brengen was het inbouwen van een afstandsbediening voor de centrale vergrendeling. Het opzoeken van de nodige informatie en schema’s en de vele draadjes hier op het forum lezen over dit onderwerp duurde vele uren J Het inbouwen daarnet was klaar in een uurtje.
Het was oorspronkelijk mijn bedoeling om een tweedraadsmotor van een rechtse deur om te draaien in de bevestigingsbeugel en dit samen met de stangetjes in te bouwen in de bestuurdersdeur. Dit bijkomende motortje wou ik dan aansturen via twee dubbelpolige relais, bediend door een tweekanaalsontvanger van Velleman dat ik kocht in een electronicazaak. De rest van de deuren zou dan gewoon mee open en dicht gaan via het originele systeem. Toen ik mijn deur demonteerde zag ik echter dat er al een motortje in zat. Daardoor vermoedde ik dat er misschien ooit een alarm in had gezeten en ja hoor, vlak onder het stuur vond ik enkele niet (meer) aangesloten connectors die aan elkaar waren getaped. Toen heb ik het schema van dit alarm opgezocht en gezien dat (zoals te verwachten was) de twee draden die het relais voor de centrale vergrendeling aansturen ook op een van deze connectors aanwezig zijn. Dat maakte de hele operatie heel wat eenvoudiger. Het ontvangertje heeft 12 Volt nodig. Dit heb ik afgetakt op een witte vierpolige connector. (Connector 2 rechts op het schema). Zwart is massa en groen-rood is 12V. De COM kontakten van de twee relais in het ontvangertje krijgen ook gewoon massa en de twee NO kontakten worden verbonden met de stuurdraden voor de centrale vergrendeling. Deze zijn te vinden op een zwarte achtpolige connector. (Connector 1 rechts op het schema). Hiervoor heb je de geel-zwarte draad (pin 4) en de groen-zwarte (pin 5)nodig. Dus in totaal vier draadjes solderen, twee brugjes maken en klaar. Het werkt perfect. Dit is een eenvoudige oplossing waardoor je niet op zoek hoeft te gaan naar een vijfdraadsmotor. Het lukt perfect met een standaard tweedraadsmotor. De knipperlichten worden met dit systeem niet mee aangestuurd maar dat vind ik persoonlijk niet echt noodzakelijk. De vertrouwde ‘klik’ is luid en duidelijk genoeg. En het uitzicht van de zendertjes valt ook best mee. Het ontvangertje is verpakt met 1 zender. Met een extra zender erbij kostte het geheeld iets minder dan 70 euro. Het zou kunnen dat deze connectors onder het stuur bij vroegere modeljaren nog niet aanwezig waren, in dat geval is het waarschijnlijk wat meer zoekwerk naar de juiste draden in de kabelboom. Groeten, Bart