Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Blogs/blog van pietjeprecies/Zelf je airco bedieningsunit repareren is cool :)

Zelf je airco bedieningsunit repareren is cool :)

07/06

2013

Zelf je airco bedieningsunit repareren is cool :)

- Ingediend door pietjeprecies , op 7 jun 2013 - 19 Reacties -

Hèhè, eindelijk mooi weer! Dus airco aan. Na een tijd je nog geen koude lucht. "WTF?", zou mijn zoon van 13 dan twitteren. Het systeem is een maand geleden gecontroleerd op lekkage, opnieuw gevuld en is dus (zo goed als zeker) niet lek. De wens is de vader van de gedachte...

OK, maar eens kijken dan, wat er (niet) gebeurde als ik de airco aanzette. De compressor schakelde in het geheel niet aan, de magneetkoppeling kwam niet in. Ik weet wel ongeveer hoe dat ding werkt, want ik heb zelf >deze< infopagina geschreven. De luchtspleet/speling van de koppling is in orde, +/- 0,4 mm.

De magneetkoppeling wordt gevoed met een geschakelde plus door een groen-rood geïsoleerde draad die vanaf het bedieningspaneeltje via via uitkomt bij de compressor. Er zitten onderweg verschillende connectors in die draad waarmee je hem kunt onderbreken (speciaal voor diagnose?): Tegen het schutbord waar de aircoleidingen naar binnen gaan, tegen het motorblok vlakbij de dynamo en op de compressor zelf, waar die draad overigens een zwarte isolatie heeft. Verder wordt de draad ook nog onderbroken door twee drukschakelaars: Eén voor lage druk, deze zit op de droger, en één voor hoge druk op de condensor.

Airco inschakelen gaf spanning op de groen-rode draad (12V +), zowel op de stekker bij het schutbord als bij de compressor, maar deed de compressormagneetkoppeling niet inschakelen. Doorverbinden stekker van lagedruksensor op de droger deed niets, hogedruksensor op de condensor doorverbinden maakte ook geen verschil. Voorlopig dus maar geconcludeerd dat het niet aan één van die drukschakelaars lag en ook niet aan de druk in het systeem. Rechtstreeks plus van de accu op verschillende plaatsen op de groen-rode draad zetten zorgde er telkens voor dat de magneetkoppeling wel koppelde. Dat laatste kun je overigens gewoon met de motor uit testen.

Het circuit leek dus op zich in orde, maar er ging kennelijk iets mis met het inschakelen. In de onvolprezen Volvo maintenance FAQ vond ik vervolgens >dit<.

Dus het dashboard maar eens gaan slopen om bij de bedieningsunit te komen:

zooitje

Achteraf had het dashboardkastje er niet uit gehoeven, maar dat kreeg ik pas later door.

Eenmaal aangekomen bij de bedieningsunit de brede stekker achterop losgenomen, auto gestart, connector 8 (+, rood) en 10 (schakeldraad compressor, groen-rood) met een paperclipje op de stekker doorverbonden en jawel, daarmee schakelde de compressor in.

Diagnose: De control unit kon niet voldoende stroom meer schakelen om de compressor aan te zetten. Dat schakelen gebeurt door een relais wat geïntegreerd is in de bedieningsunit:

Airco schakelrelais

Het printplaatje dus maar uit de unit geschroefd en inderdaad bleek de soldering van één van de pootjes van het relais slecht te zijn, precies zo als in de FAQ:

Kik op de foto voor groot formaat
(Update: met dank aan Jerry (leidsekade), die er één kocht met hetzelfde euvel, maar er in tegenstelling tot ikzelf wel aan dacht om een plaatje te schieten vóór reparatie)

Dus opnieuw gesoldeerd:

Pootje

Foto is helaas niet helemaal scherp.

Unit aangesloten, getest (woehoeoeoe!) en alles weer in elkaar gezet.

Ik zit er weer cool bij...

 

Het bovenstaande is uitgevoerd op een '98-er 940 met MCC (Manual Climate Control), dat is de handbediende originele fabrieksairco:

MCC

Om van tevoren een beetje te snappen hoe alles in elkaar zit heeft bladzijde 198-199 uit het schema TP3933032 940 1997-1998 me erg geholpen.

Het bovenstaande is van toepassing op alle 900 airco's met het hierboven getoonde bedieningspaneel. Eerdere versies hebben i.p.v. het 'sneeuwvlok'-knopje een knopje waarop staat 'AC-off', en dat knopje werkt ook andersom (indrukken is airco uitzetten), maar verder zijn ze identiek heb ik me laten vertellen. YMMV.

MCC is in feite een vereenvoudigde ECC (Electronic Climate Control), maar de ECC bedieningsunit is intern wel anders. Ik durf dus niet te zeggen in hoeverre die ook op deze manier te repareren is, maar misschien gaat hij ook niet eens op deze manier stuk...

BijlageAfmetingen
Afbeeldingspictogram zooitje-w.JPG63.27 KB
Afbeeldingspictogram MCC-relais.jpg59.49 KB
Afbeeldingspictogram Doorgesoldeerd.JPG72.07 KB
  • blog van pietjeprecies
  • Login of registreer om te kunnen reageren

Profiel

pietjeprecies
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2890 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • Kinderbankje volvo 945
    17 mei 2025
  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.