Zelf je airco bedieningsunit repareren is cool :)
07/06
2013Zelf je airco bedieningsunit repareren is cool :)
Hèhè, eindelijk mooi weer! Dus airco aan. Na een tijd je nog geen koude lucht. "WTF?", zou mijn zoon van 13 dan twitteren. Het systeem is een maand geleden gecontroleerd op lekkage, opnieuw gevuld en is dus (zo goed als zeker) niet lek. De wens is de vader van de gedachte...
OK, maar eens kijken dan, wat er (niet) gebeurde als ik de airco aanzette. De compressor schakelde in het geheel niet aan, de magneetkoppeling kwam niet in. Ik weet wel ongeveer hoe dat ding werkt, want ik heb zelf >deze< infopagina geschreven. De luchtspleet/speling van de koppling is in orde, +/- 0,4 mm.
De magneetkoppeling wordt gevoed met een geschakelde plus door een groen-rood geïsoleerde draad die vanaf het bedieningspaneeltje via via uitkomt bij de compressor. Er zitten onderweg verschillende connectors in die draad waarmee je hem kunt onderbreken (speciaal voor diagnose?): Tegen het schutbord waar de aircoleidingen naar binnen gaan, tegen het motorblok vlakbij de dynamo en op de compressor zelf, waar die draad overigens een zwarte isolatie heeft. Verder wordt de draad ook nog onderbroken door twee drukschakelaars: Eén voor lage druk, deze zit op de droger, en één voor hoge druk op de condensor.
Airco inschakelen gaf spanning op de groen-rode draad (12V +), zowel op de stekker bij het schutbord als bij de compressor, maar deed de compressormagneetkoppeling niet inschakelen. Doorverbinden stekker van lagedruksensor op de droger deed niets, hogedruksensor op de condensor doorverbinden maakte ook geen verschil. Voorlopig dus maar geconcludeerd dat het niet aan één van die drukschakelaars lag en ook niet aan de druk in het systeem. Rechtstreeks plus van de accu op verschillende plaatsen op de groen-rode draad zetten zorgde er telkens voor dat de magneetkoppeling wel koppelde. Dat laatste kun je overigens gewoon met de motor uit testen.
Het circuit leek dus op zich in orde, maar er ging kennelijk iets mis met het inschakelen. In de onvolprezen Volvo maintenance FAQ vond ik vervolgens >dit<.
Dus het dashboard maar eens gaan slopen om bij de bedieningsunit te komen:
Achteraf had het dashboardkastje er niet uit gehoeven, maar dat kreeg ik pas later door.
Eenmaal aangekomen bij de bedieningsunit de brede stekker achterop losgenomen, auto gestart, connector 8 (+, rood) en 10 (schakeldraad compressor, groen-rood) met een paperclipje op de stekker doorverbonden en jawel, daarmee schakelde de compressor in.
Diagnose: De control unit kon niet voldoende stroom meer schakelen om de compressor aan te zetten. Dat schakelen gebeurt door een relais wat geïntegreerd is in de bedieningsunit:
Het printplaatje dus maar uit de unit geschroefd en inderdaad bleek de soldering van één van de pootjes van het relais slecht te zijn, precies zo als in de FAQ:
(Update: met dank aan Jerry (leidsekade), die er één kocht met hetzelfde euvel, maar er in tegenstelling tot ikzelf wel aan dacht om een plaatje te schieten vóór reparatie)
Dus opnieuw gesoldeerd:
Foto is helaas niet helemaal scherp.
Unit aangesloten, getest (woehoeoeoe!) en alles weer in elkaar gezet.
Ik zit er weer cool bij...
Het bovenstaande is uitgevoerd op een '98-er 940 met MCC (Manual Climate Control), dat is de handbediende originele fabrieksairco:
Om van tevoren een beetje te snappen hoe alles in elkaar zit heeft bladzijde 198-199 uit het schema TP3933032 940 1997-1998 me erg geholpen.
Het bovenstaande is van toepassing op alle 900 airco's met het hierboven getoonde bedieningspaneel. Eerdere versies hebben i.p.v. het 'sneeuwvlok'-knopje een knopje waarop staat 'AC-off', en dat knopje werkt ook andersom (indrukken is airco uitzetten), maar verder zijn ze identiek heb ik me laten vertellen. YMMV.
MCC is in feite een vereenvoudigde ECC (Electronic Climate Control), maar de ECC bedieningsunit is intern wel anders. Ik durf dus niet te zeggen in hoeverre die ook op deze manier te repareren is, maar misschien gaat hij ook niet eens op deze manier stuk...
Bijlage | Afmetingen |
---|---|
zooitje-w.JPG | 63.27 KB |
MCC-relais.jpg | 59.49 KB |
Doorgesoldeerd.JPG | 72.07 KB |