Stationair toerental V90 te hoog, OPGELOST, op naar het volgende
Stationair toerental V90 te hoog, OPGELOST, op naar het volgende
Het stationair toerental van mijn (handgeschakelde) V90 is de afgelopen weken langzaam omhoog gelopen. Inmiddels bedraagt dit al 1200 tpm. Ik dacht dat dit aan een vuile CIS-klep zou liggen, maar nadat ik deze het afgelopen weekend schoongemaakt heb, is het euvel niet verholpen. Het probleem treedt zowel op benzine als op LPG op. Ook de vonkversterkers (vanwege een ander euvel), maar ook dat heeft geen verbetering gebracht.
Omdat het toerental heel langzaam in de loop der tijd oploopt, zou het kunnen zijn dat in een regelcircuit steeds meer (om misschien wel net minder) weerstand ontstaat waardoor het toerental steeds hoger geregeld wordt.
Weet er iemand waar ik de oplossing zou moeten zoeken en/of door welke sensors de stationair regeling aangestuurd wordt? En waar ik die sensors dan eventueel zou kunnen vinden?
Aanvulling: Ik heb er nu nog eens goed naar kunnen kijken en het is uiteindelijk toch een valse lucht probleem. Alleen niet op de plek waar ik het verwachtte. Onder aan het inlaatspruitstuk zicht richting het schutbord een "uitbouw". Op deze plek zitten de vacuum aansluitingen. Eentje gaat ervan naar het ontluchtingssysteem van de tank. Die slang bleek plaatselijk vergaan (rubber heel bros) en zorgde dus op die manier voor valse lucht in het inlaatspruitstuk. Omdat het gaatje klein begonnen is en steeds groter werd liep mijn stationair toerental steeds verder op.
Het stationair toerental is nu weer OK, alleen loopt hij nog niet echt strak. Op LPG valt het wel mee, maar op benzine schud de motor soms, net alsof er een of meerdere cylinders even niet ontsteken. Zodra het toerental iets hoger is doet hij dit niet meer. Dit euvel had de motor echter al een tijdje vandaar dat ik ook de vonkversterkers vervangen had, maar ik zal dus verder moeten zoeken. Ik ben al blij dat ik het probleem met het stationair toerental opgelost heb, maar zal helaas nog verder moeten zoeken om een strak stationair lopende motor te krijgen .