Volvo 960II BJ1996 trilt in stuur bij starten (na aanrijding)
Volvo 960II BJ1996 trilt in stuur bij starten (na aanrijding)
Wie kan mij helpen met het volgende probleem?
Mijn vrouw heeft haar Volvo 960II 6 cylinder 2.5ltr estate AUT uit 1996 achterop de trekhaak van een Renault geparkeerd. Het ging niet met hoge snelheid, maar toch hard genoeg om de trekhaak volledig om te buigen en tegen de bumper van de Renault te drukken.
De 960 heeft op een scheurtje van het kunststof van de bumper nabij de kentekenplaat na geen zichtbare schade. De bumper (aluminium balk) is niet naar binnen gekomen en de airbag zit er ook nog in. Lang leve deze robuuste kwaliteit.
Wat is er nu aan de hand? Na de aanrijding trilt de auto bij het starten van de motor merkbaar in het stuur. Met warme motor starten is het iets minder. Onder het rijden (en accelereren) is er nauwelijks tot niet een trilling merkbaar. Het lijkt er op dat de motor bij het starten resonatie doorgeeft aan stuur/ carosserie.
Bij de garage hebben wij de auto op de brug gezet en gekeken of er zichtbare schade aan de onderzijde en bumper is. dit is niet het geval. De voorste motorsteunen lijken goed te zijn, wel is bij een van de steunen de staaldraad om het rubber kapot, maar deze heeft alleen als functie om het rubber bij elkaar te houden als dat kapot gaat. ook de achterste motorsteun aan de automaat lijkt goed te zijn. Ook konden wij geen direct contact van motor naar carosserie ontdekken.
De garage weet het nu ook niet zo goed meer en adviseert om de motorsteunen te vervangen, zonder garantie dat het trillen daarna over is.
Tips en advies ontvang ik graag!