Met autoos spelen :)
05/05
2013Met autoos spelen :)
Club leden,
Afgelopen drie dagen bezig geweest met 2 960's en hun 2.5 24 kleps 6 cilinder.
Samen met een clublid bezig geweest om de motor van een donor over te zetten in zijn 960 met motor schade.
De donor heb ik op gehaald vlakbij Zwolle en de auto naar zijn eindbestemming in de buurt van klazienaveen gereden.
Nu had ik 2 opties, door Nederland naar boven en daar net de grens over of :) via Enschede de Duitse a31 naar boven.
Tja keuzes:)
Dus, de Duitsland optie gekozen.
Klein detail is dat de donor van Britse komaf is en dat had ik nog nooit gereden, stuur aan de "verkeerde " kant.
Best even wennen, ik merkte als ik niet bewust naar de weg vlak voor mij keek, ik zo ging rijden dat ik zelf op de gewone plek reed waarbij er dus een halve 960 over de middenstreep stak.
Zit blijkbaar nog al geprogrammeerd in mijn koppie, grappig. Net als na het tanken de linker voordeur open doen, half instappen en het stuur missen :)
In Deventer even gestopt voor een broodje, daar stonden 2 studenten die naar Duitsland wilden en graag een lift wilde. Natuurlijk heb ik ze mee genomen.
De man van het stel ging links voor zitten en merkte op toen ik weg reed, goh das raar, dat heb ik nog nooit mee gemaakt zo'n auto met het stuur aan de andere kant. Waarop ik zei, nou ik ook niet :)
Geloof dat dit geen juist antwoord was van mij :)
De A1 op met de automaat in de sportstand, wat een kracht zo, de motor in combinatie met die automaat. (Wat een overbodig knopje sportstand, hoezo omzetten :) )
Eerst de motor lekker warm gereden met 120 tot aan de grens , daar de studenten er uit gelaten. Hun moesten naar Polen en ik omhoog de A31 op.
Op de 31 ging het gas er op, heerlijk , waar de vorige 960 het bij 195 genoeg vond ging deze prima door tot de teller rond de 215 kwam.
Net zo stabiel en makkelijk als mijn 940 bij 130 eigenlijk wel.
Daarna een stukje de CC op 180 gehad en nog een chevrolet corvette in gehaald :) ik vond het vermakelijk.
Verbruik echter wel weer zo ongeveer op 1 op 6 gehaald. 20 liter voor 125 km. Misschien moest ik geen 960 kopen voor mijzelf.
Op 10 km van de bestemming de snelweg af en een 100 km weg op. Even ABS geprobeerd, leuk maar wennen.
Mijn routeplannef liet mij een zandpad in gaan, dat was een feestelijke afsluiting van de rit! Wel de bodem plaat wat geschuurd, ging wat te hard voor de kuilen.
Kortom , mooie rit.
Aangekomen de donor vrager ook even links laten rijden , blijft bijzonder.
Bakkie koffie en toen begon het echte feestje. Taken verdeeld, ik de donor motor los halen en m'n sleutel maatje zijn auto.
Eind dag 1 motor uit de donor en motor 2 los maar nog in de auto.
Dag 2 motor uit de auto getild om plek te maken voor de ruilmotor.
Wat een lompe blokken die 6 cilinders met AW automaat.
Omdat het plaatsen van het blok met de bak een ware uitdaging leek, hebben we besloten om de bak er af te halen. Plaatsten van het blok ging iets makkelijker maar niet super veel beter.
Het echte gedoe kwam toen pas, de bak plaatsen zonder brug is geen goed idee.
De bak hangt een 50 cm boven de grond aan de motor, liggend onder de auto dat ding optillen, dat wil niet. Nu ben ik vrij eigenwijs maar nee dat wilde niet.
Om half tien zaterdag avond hebben we het een beetje opgegeven. Mooie tijd na een lange dag om even afstand te nemen.
Zondag ochtend om 09:00 weer begonnen en de auto hoog opgekrikt en op 2 mini bruggetjes gezet aan de voorkant. Dat klinkt niet logisch maar gaf ons wel meer werkruimte.
Tegen 12 uur zat de bak ook op zijn plek, wat een klus.
Maar dus, zonder brug, bak laten zitten! Met brug zou ik het wel doen omdat je dan veel makkelijker de bak op een steun oid onder de auto kan krijgen.
Alleen doen, zou ik ook niet doen , vond het zowiezo erg leuk zo samen ! Maar bovenal erg prettig om af en toe even samen nadenken over de te nemen stappen werkt erg goed.
Als iemand nog 960 delen zoekt :)
Prachtig houten dashboard , alleen verkeerd om.
Super interieur met een perfecte linker voorstoel :)
Binnenkort verder de boel aansluiten :)
Erg leuk en leerzaam geweest dit weekend!
Super ook de gastvrijheid!
Groetjes,
Arjan
Nu volvo 940 sedan 1992 Olly Toen Volvo 940 estate 1992 Volvo 66 1977 Volvo 340 1988 Volvo 240 estate 1984
Referenties