haperend overschakelen benzine naar LPG (LPI)
haperend overschakelen benzine naar LPG (LPI)
Beste mede Volvoliefhebbers,
sinds een paar dagen heb ik soms een probleem tijdens het automatisch overschakelen van benzine naar LPG met als resultaat dat de motor uitvalt.
Het probleem doet zich, tot nu toe, alleen voor wanneer de auto koud is en deze overschakelt van benzine naar LPG (dat is na ongeveer 500 - 600 meter). Vlak voor het uitvallen vertoond de motor eerst wat haperingen en stotteringen (met wat stevige slingering van de toerenteller) en daarna valt tie uit. Na het uitvallen is de motor ook niet direct te starten en branden er ook geen lampjes op het "brandstofkeuze schakelaartje met tankuitlezing" (heb zo'n ovale schakelaar met een paar LEDjes en zo'n 'wankelmotor' driehoekje. Afbeelding van deze schakelaar staat ook in navolgende URL op blz. 26). Het gaat hier om een Vialle LPI systeem (G3) in een 940 estate uit 98.
Na ongeveer 1.5 minuut kan ik weer starten (en branden de LEDjes weer), eerder gaat niet (rest van de reguliere lampjes op het dashboard branden dan wel gewoon). Bij eerder proberen te starten draait de startmotor wel gewoon rond, maar motor lijkt geen brandstof (zowel LPG als benzine) te krijgen. Na die 1.5 minuut start tie weer gewoon op benzine en schakelt hij over op LPG. Daarna geen probleem meer en kan je gewoon lang rijden.
Heb al gekeken bij de documentatie (http://www.volvo700vereniging.nl/files/Vialle_LPI_cursus.pdf ) maar zie daar niet direct een oplossing. Zou de oorzaak het hoofdrelais kunnen zijn (een los pomprelais heb ik niet kunnen vinden), omdat deze ook de LPI pomp (en dus de brandstof toevoer) regelt? Of moet ik de oorzaak heel ergens anders zoeken? Graag jullie tips!
Groet,
Coen