Carterventilatie
Carterventilatie
Ik kreeg steeds meer last van drupjes olie op de stoep voor de deur. Niet dramatisch, maar omdat de 940 vaak op dezelfde plaats staat, ziet dat er na een paar maanden toch wel steeds smeriger uit. De olie kwam onder de olieafscheider van de carterventilatie uit. Uitgedroogde O-ring dus. Nieuwe O-ring en spruitstukpakking gehaald en afgelopen zaterdag aan de slag.
Het is een LPT uit 98, blijkbaar zonder EGR klep onder het spruitstuk. Op aanraden van Camille heb ik alles laten zitten en alleen de moeren van het spruitstuk losgemaakt. Door de LPi-injectoren is de achterste moer slecht te bereiken, maar met een afgeslepen steeksleutel is het gelukt. Uiteindelijk heeft dat nog de meeste tijd gekost. Daarna kun je het spruitstuk voldoende opzij trekken om goed zicht te krijgen op de olieafscheider (gaskabel, brandstof toevoer , het kan allemaal aan het spruitstuk blijven zitten). Met een grote schroevedraaier de lip van dat pijpje in het carter aangedrukt houden en de afscheider kon zo omhoog worden getrokken. De O-ring onder afscheider was inderdaad keihard en bros geworden. Alles schoongemaakt, nieuwe O-ring gemonteerd en alles weer vastgezet. Het achterste tapeind van het spruitstuk een beetje gesmeerd, zodat de moer grotendeels met de hand aangedraaid kon worden. Spruitstuk monteren stelde daarom eigenlijk weinig meer voor.
Doordat alle onderdelen aan het spruitstuk konden blijven zitten en er geen EGR klep in de weg zat, viel de hele operatie eigenlijk best mee. Hopelijk ben ik nu verlost van de olie op de stoep!