V90 op 5 cilinders update OPGELOST
V90 op 5 cilinders update OPGELOST
De oplossing:
Het isolatiemateriaal in de stekker op de kabel bij de bobine was behoorlijk vergaan en maakte waarschijnlijk kortsluiting.
Het isolatiemateriaal is eruit gehaald en de contacten goed schoon- en weer passend gemaakt. Vervolgens nog een keer ingespoten met contactspray.
Nu heb ik weer een 6 cilinder die prachtig stil loopt en heerlijk rijd.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Fijn weekeind allemaal.
Marcel
==========================================================
Even een update:
Gisteren bobines en vonkversterkers uitgewisseld. Het resultaat is dat er waarschijnllijk in de bedrading een probleem zit.
Waar kunnen we het beste beginnen met zoeken?
Suggesties zijn welkom.
==========================================================
Hallo mede Volvo liefhebbers,
Sinds gisteren loopt de motor van mijn v90 op 5 cilinders in plaats van 6.
vlak voordat het gebeurde, ik trok nog even door naar de 50 km/h moest ik remmen voor een auto die vond dat hij voorrang had. Aansluitende geef ik weer gas bij en voelk dat ik 1 cilinder mis. de motor loopt stationair op 5 cilinders en scholt enogzins. bij belasting zoals optrekken lijkt de 6e cilinder gewoon mee te doen.
vandaag heb ik de ANWB wegenwacht ernaar laten kijken.
Het volgende is onderzocht:
Injectoren:
motor draait stationair, op 5 pitten, en stuk voor stuk worden de injectoren losgekoppeld en weer aangekoppeld natuurlijk.
Het resultaat is dat bij het loskoppelen van de injector de motor nog harder stottert, bij het weer aankoppelen loopt de motor weer eventjes netjes op 6 pitten.
Conclusie ANWB: de injectoren zijn goed.
Bobines
stuk voor stuk de bobines losgehaald en bij de 6e cilinder merk de WW'er verschil. Bij uitwisselen van de bobine van de 6e cilinder met een andere loopt de motor eventjes weer netjes op 6 cilinders, en vervalt dan weer in 5 cilinders.
Conclusie ANWB: de bobines zijn goed.
Bougie 6e cilinder
Deze is zwart en doet duidellijk niet mee. Bougie vonkt wel.
Compressiemeting 6e cilinder
de compressiemeter geeft een normale waarde aan volgens de WW'er. De kleppen lijken dus keurig te werken.
Uitlezen via obd2 levert geen dtc codes op, althans er is niets gelogd.
Algehele conclusie tot dusver"
De meest voor de hand liggende oorzaken zoals bobine. bougie, kleppen en storingscodes zijn niet de oorzaak van het probleem.
Toch lijkt het erop dat cilinder 6 op de een of andere wijze electrisch of mechanisch niet meedoet.
Hebben jullie nog goede ideeën?
Groet,
Marcel