Ooit willen weten hoe een M46 uit elkaar gaat?
Ooit willen weten hoe een M46 uit elkaar gaat?
Dag Volvisti,
Ooit willen weten hoe een M46 er van binnen uit ziet?
Ik kreeg van Bjorn Hansen zijn oude M46 cadeau. De achteruit lag eruit. Mooi ding om eens uit elkaar te halen.
Bak op bokjes, olie opvangbakje eronder, de "carter" bouten eruit en een pikzwarte smerige olie die eruit komt. Op de foto trouwens al de meeste bouten die de OD aan de bak vast houden eruit gedraait, ook is de steun voor de schakelpook er al af.
Olie bouten eruit:
Pikzwarte olie uit de bak:
De bouten van het dekseltje eraf:
Het dekseltje drukt zich dan al vanzelf naar boven toe:
Binnenkant van het dekseltje:
Het schakelmechaniek onder het deksel:
Mechaniek eruit:
Schakelstang en tandwielen:
Close-up foto: (ziet er allemaal nog best wel aardig uit)
Schakelstang naar de pook toe losmaken: (Er zit een metalen plaatje omheen die je eraf kan schuiven, daaronder zitten 2 pennen die je eruit kan tikken, dan is de boel los)
Schakelstang voor de pook:
Het "verbindingstonnetje" eraf:
De rest van de bouten die de OD aan de bak vasthouden eruit draaien:
Dan komt de OD (met wat wrikken) los:
De uitgaande bak-as die de OD ingaat:
(Je kan op de as de "lobe" zien zitten die de oliepomp in de OD aandrijft)
De OD is eraf, de uitgaande bak as is nu duidelijk zichtbaar (de "lobe" die de oliepomp aandrijft is ook goed zichtbaar)
Binnenkant overdrive:
De cirkel waar de lobe in rondraait aan de binnekant van de OD die de oliepomp aandrijft:
Dan de 4 bouten aan de binnenkant van het koppelingshuis loshalen:
Koppelingshuis eraf:
Dan blijft er van het versnellingsbakje maar weinig over:
Ingaande en uitgaande as:
Schakelstang uit de bak en de "vorken" die de versnellingen bedienen.
Tandwielen:
Kogellager (zitten er 2 in, aan de ingaande as en ook aan de uitgaande as)
Kogellager eruit en eraf:
Het kogellager zelf:
Ingaande as eruit: (er zitten enkele "klemringen" om het zo maar te noemen, waar ook de pook mee vast zit en ook de slave koppelingscilinder)
Uitgaande as en versnellingen zitten er nog in:
Synchromesh ring:
En na wat meer klemringen, wat hamer geslaan en meer gepruts is alles eruit:
Lege versnellingsbak-huis, met het achteruit-rij-versnellings tandwiel er nog in:
\
Ik heb helaas geen foto's gemaakt van het uit elkaar halen van de rest van de tandwielen e.d. Was wel redelijk te doen.
De OD heb ik (nog) niet uit elkaar gehaald, ik was van mening dat de OD nog goed was en het probleem in de bak lag. (4 + OD deden het namelijk goed, achteruit niet)
Na het uit elkaar halen van de bak kon ik NIKS verkeerds vinden aan de achteruit-rij tandwielen/installatie. Die was helemaal intact.
De rest van de tandwielen en synchro's en de schakelmechanieken mankeerde ook niets aan.
Waarschijnlijk, ook kijkend naar de git-zwarte olie, ligt het probleem dus in de "one way clutch" van de OD, en mankeerde aan het bakje helemaal niets.
Agja..het was wel leuk om eens te doen. Ook leuk om het hier te delen. Kunnen mensen zich wat meer inleven in de versnellingsbak.
Ook leuk: Na wat schoonmaak werk heb ik nu mijn eigen "sierraad" in de vitrine kast liggen:
Misschien leuk voor in de documentatie?
Groeten,
Gerben