Stationair toerental zakt in bij afremmen - Update; bijna opgelost....
Stationair toerental zakt in bij afremmen - Update; bijna opgelost....
Bij afremmmen tot stilstand zakt het toerental naar ongeveer 500 rpm en klimt daarna weer netjes naar pl/min 900 rpm.
Als ik bijvoorbeeld op een stoplicht aan kom rijden en rem af en trap de koppeling in (meestal bij 1500 rpm), dan valt het toerental in 1 keer naar beneden tot ongeveer 500 rpm en gaat daarna weer netjes naar 900 rpm. Dit in elke versnelling (2, 3, 4 en 5). Als ik harder rem is het iets erger dan bij zacht remmen, maar wel altijd. En alleen bij warme motor.
Bij koude motor zakt de toerenteller netjes naar ongeveer 1100 rpm en zakt daarna rustig terug naar 900 rpm. Stationair draait de motor perfect. In stilstand (in vrij) gas geven en loslaten geeft niet dit probleem. Dan zakt ie netjes terug tot 900 rpm. Dus alleen met rijden en afremmen tot stilstand.
Als de motor stationair draait en ik schakel een stroomverbruiker in (achteruitverwarming, blower op 5, elec. raam dicht doen), dan zakt het toerental ook naar beneden tot ongeveer 500 rpm. Maar gelijk daarna weer netjes stationair op 900 rpm.
CIS-klep heb ik schoon gemaakt met remmenreiniger, gasklephuis is gereinigd (door de garage), nieuwe bougies. Alle slangen en aansluitingen gecontroleerd op scheuren en/of gaatjes (niks gevonden). Reset gedaan dmv accupolen een half uur eraf.
CIS-klep misschien toch niet goed meer??? Ziet er nog top uit en is pas 150.000 km oud. Of misschien iets anders?? Bougie/bobinekabel is 75.000 km geleden vervangen. LMM ??
Ideeen welkom.....
Oh ja.... het gaat om een 945 B230FK uit 1997 op benzine
Ferry