Sensor koelvloeistofniveau inbouwen
Sensor koelvloeistofniveau inbouwen
Hallo Allemaal,
Afgelopen zaterdag een heel leuke sleuteldag meegemaakt in Langezwaag, met heel veel verhalen, wetenswaardigheden, een fantastische lunch en niet te vergeten; heel veel leuke mensen!
Maar ik kwam er natuurlijk ook om te sleutelen. Dat onderdeel is wat minder goed geslaagd (is niet erg trouwens)
De bedoeling was om een sensor voor het koelwaterniveau te plaatsen in het koelvloeistoftankje van mijn 940er Estate uit '97 op G3, zodat ik op tijd wordt gewaarschuwd als er te weinig koelvloeistof in het systeem zit. Ik had al het een en ander opgezocht op het forum, alleen met soms wat tegenstrijdige berichten; de een zegt dat het bij dit bouwjaar al voorbereid is, de ander zegt dat je het wel zelf helemaal moet aanleggen etc.,etc. Het enige wat wel zeker is, is dat er een plek naast een van de bestaande lampjes op het dasboard is, waar het tekentje van een radiator met koelwateraanduiding aanwezig is. Bij mijn auto brandt dat lampje niet standaard bij het op contact zetten. (verder dus ook niet)
Vandaar mijn besluit om dit maar eens op een sleuteldag te gaan doen, in de hoop wat mensen tegen te komen die dit ook al eens gedaan hadden of in ieder geval iemand die zou weten hoe het nu exact zat. Nu sleutel ik wel aan mijn Volvo, maar dat houdt op bij remblokken, een startmotor, een kachelmotor of een benzinepomp vervangen of dat soort dingen. Aan de electrische installatie waag ik mij over het algemeen niet. Aangezien ik begrepen had dat ik hoogstwaarschijnlijk de tellerbak ook zou moeten demonteren leek me de sleuteldag dan ook heel verstandig.
Ook in mijn auto ligt een ongebruikte stekker zoals op de foto's hieronder te zien is:
Helaas bleek de bestelde sensor niet over het goede stekkertje te beschikken.
Verder was mij uit de andere topics ook al wel duidelijk geworden dat het maar de vraag was, of deze voorbereide bedrading wel voor dit doel aangelegd was.
Ook het doorzoeken van de Vida en Vadis terplekke bracht geen uitsluitsel. Ook het doorverbinden van de stekker (om te checken of er misschien een lampje zou gaan branden op het dasboard) werd afgeraden, omdat er dan misschien iets anders doorbrand. Een 960 ter plaatse (bij wie dit standaard is gemonteerd) had ook een ander stekkertje, die ook vanuit een andere plek uit de auto kwam
Ook een mede-sleutelaar, die had gehoopt dit zonder al te veel problemen ook daar in orde te maken, besloot, net als ik eerst nog maar eens verder navraag te gaan doen bij mensen die dit al zelf eens hadden gemonteerd. Ik heb de sensor met het verkeerde stekkertje trouwens wel meegenomen, dat is een kwestie van afknippen en het goede stekkertje eraan solderen.
Na enig zoekwerk kwam ik bij Nordicar op hun website wel de sensor met het juiste stekkertje tegen (komt van een Volvo 850 en past dus wel). Zie foto!
Nu heb ik dan toch een aantal vragen:
1) Waar is de voorbereide bedrading (zie foto) voor bedoeld?
2) Indien dit niet voor de sensor van de koelvloeistof is, loopt hij door tot in de tellerbak? En zo ja, naar welk lampje?
Als de voorbereide bedrading niet doorloopt en niet bedoeld is voor de sensor, kun je hem toch wel gebruiken lijkt mij. (vooral omdat er een sensor met passend stekkertje voor te krijgen is)
3) Uit sommige beschrijvingen heb ik begrepen dat het wel een kwestie was van de sensor aansluiten en alles deed het, maar aangezien ik bij mij het lampje nooit heb zien branden, zal dat na het aansluiten ook wel niet spontaan gebeuren. Is er een kans dat het lampje er überhaupt al in zit of moet ie er sowieso nog ingezet worden? Zo ja, wat is dit voor lampje en waar haal ik hem vandaan? (sloop is natuurlijk altijd wel een optie, maar past dat altijd?, is het de goede sterkte? etc.)
4) Wat heb ik nog meer nodig?
Graag reacties van mensen die dit al eerder gedaan hebben!
Let me know!!!!
Groet Johan