960-II 2,5 Ruilmotor B6254 of B6304?
960-II 2,5 Ruilmotor B6254 of B6304?
Hallo Volvisti,
Even voorstellen, Kees, al een paar jaar af en toe dit forum meelezend.
Vijf jaar geleden m'n ultieme Volvo gekocht in Zuid-Duitsland. Een 965-II 2.5 automaat (bj 09-'94 met OBD 1) 180.000 op de teller voor weinig bij een Volvo dealer. Ik wil nooit meer een andere wagen. Wegligging-, bochten gedrag- en stuurgevoel uit het boekje, top automaat en niet te vergeten de zoemende turbine in het vooronder. Zo'n verslavend zes-inlijn karakter en geluid dat ik m'n dure radio/CD eigenlijk nooit aan heb, zonde om niet naar die motor te luisteren.
Nu 103.000 km en vijf jaar later toch de eerste echte malheur aan de Kardinaal (aubergine met zelf zwart gespoten accenten). Al een jaar oplopend olie verbruik, was 1l op 3000 nu 1 op 1250. Olie verbruik verweet ik de carter ventilatie en lekkage, nooit aan toe gekomen. Recente compressie meting op cylinder 4 en 5 bleek problematisch.Tja en nu borrels in het koelvloeistof expansie tankje bij warme motor. Koelwater verlies is minimaal maar toch.
Mogelijk houdt een en ander verband met de LPG G3 inbouw (BRC sequentieel) 2 jaar geleden. Vanaf het begin ellende bij buiten temperaturen boven ca. 23 Celsius viel een of alle twee de cylinder banken uit op LPG. Ook was er aantoonbaar benzine gebruik onder LPG verbranding. Is tig keer bij inbouwer terug geweest ook de importeur heeft er vaker naar gekeken. Benzine verbruik bij LPG opgelost maar afslaan bij warme motor bleef en steeds vroeger. Bobines vervangen, lage weerstand LPG Laserline 2 bougies en nieuwe ontstekingsmodules, niets hielp. Codes 113 & 115 op LPG. Op benzine liep de Kardinaal altijd goed.
Al met al nu dan dus ook een lekke koppakking. Drie opties:
1. Kop trekken, checken en revisie. Compressie- en Olieschraapveren zijn niet te beoordelen.
2. ruilmotor B6254 uit rijdende wagen. bougies en compressie meting geven indicatie, evt een lektest.
3. ruilmotor B6304 uit rijdende wagen + bijbehorende motor ECU. Meest spannende optie, de 3 liter met de kortere eindoverbrenging van de 2,5 liter. Een echte stoplicht racer en hardrijden doe ik toch niet. met de 2,5 draai ik ca 2700 rpm/100km/u. Die iets hogere toeren van de 2,5 (hoeveel?) leveren ook een,naar mijn smaak wat betere bochten stabiliteit op, vergeleken met de standaard 3 liter.
Dus eigenlijk bouw ik het liefst een 3 liter in, als je toch bezig bent!
Heeft hier iemand ervaring mee? Zou een 3 liter uit een vroege 960 zeg 1990 tot 1994 ook kunnen qua sensors en connectors en passing op de AW 30-43 automaat?
Graag jullie mening!
Groeten
Kees