Tankdopklep perikelen
Tankdopklep perikelen
Dikke pech vorige week; ik open het klepje van de tankdop (bij flinke vorst natuurlijk) van mijn 745 GLE uit '86, een stukje plastic breekt af en valt op de grond. Balen; ik raap het op en stop het in m'n zak, inspecteer het scharnier en zie dat dat stukje daarvanaf komt. het tanken ging goed, maar bij het terug dichtdoen van het klepje, sprong het hele ding eraf, dankzij de nog lekker strakke veer.
Dus snel bij VOMD een nieuw scharnierbeugeltje (plus wat andere nodige onderdeeltjes) besteld, en dit weekend aan de klus.
Het vervangen ging verbazend snel en eenvoudig, zeker gezien het feit dat just over dit onderwerp totaal niets staat vermeld in mijn dikke Haynes boek.
Maar nu komt de clue; bij het terugbevestigen van het klepje en de veer, bleek dat het nieuwe onderdeel niet helemaal de juiste maat heeft! Het blijkt namelijk dat de pinnetjes waarover de oogjes van het klepje dienen te vallen ongeveer drie milimeter te kort zijn. Met andere woorden; het klepje schiet over één van de pinnetjes, met alle spectaculaire veeraangedreven resultaten van dien.
Het klepje zit vast, en wordt op zijn plaats gehouden door de veer, maar zodra de boel (voorzichtig) wordt geopend, schiet het klepje van het onderste pinnetje, en komt scheef te staan en alleen met wat handigheid verkregen door ervaring met de situatie is het klepje dan weer te sluiten. Verre van ideaal dus, en gerust rijden doe ik zo ook niet...
De enige oplossing die ik zie, maar zeker niet optimaal is, is het heel voorzichtig uitboren van het onderste pinnetje en dit 'pinnen' met een pen of schroef, om het zo wat langer te maken en zo te voorkomen dat het klepje (weer) losschiet. het een en ander betekent dan wel dat de stevigheid van het geheel wordt gecompromiteerd natuurlijk.
Dus; heeft iemand hetzelfde probleem ervaren, en zoja; hoe heb je dat evetueel kunnen oplossen?