Van alles geprobeerd/aangepakt, maar nog steeds geen resultaten:HEB NU LEK ONTDEKT BIJ KATALYSATOR
Van alles geprobeerd/aangepakt, maar nog steeds geen resultaten:HEB NU LEK ONTDEKT BIJ KATALYSATOR
Mede Volvoïtislijders,
Ik ben al een paar weekeinden bezig mijn lpt weer fatsoenlijk te laten lopen. Naast cruisecontrol uitval en niet goed werkende verwarming was hikken op gas, te hoog stationair toerental het grootste probleem. Ik heb intussen:
Bougies, bougiekabels, verdelerkap en rotor vervangen: geen verbetering.
Motor laten uitlezen bij plaatselijke Volvodealer: geen foutmeldingen.
Vacuumslangen vervangen, CIS-klep schoongemaakt, slangen van en naar CIS op lekken gecontroleerd, gasklephuis schoongemaakt, afstelling TPS gecontroleerd, gaskabel vervangen (omdat'ie knapte): slechts lichte verbetering.
Vrijdag auto naar Olijve (Vialle dealer) gebracht en met 1 nieuwe gasinjector, vastzetten van een andere injector en (op mijn verzoek, inlaatspruitstuk was er toch af) verva ngen carterventilatie terug naar huis gereden. Hikt niet meer, start meteen de eerste keer, maar verhoogd stationair toerental en nog steeds belabberd stationair op benzine weer in ontvangst genomen. Men meldde geprobeerd te hebben stationair beter af te regelen (o.a. de TPS zou helemaal verkeerd gestaan hebben??).
Vandaag TPS maar weer gecontroleerd en opnieuw volgens beschrijving van "henk 940lpt" afgesteld. Op gas vrijwel perfect stationair (blijft af en toe nog wat hangen) maar op benzine (koud) nog steeds belabberd stationair, slaat zelfs af. (Ik vermoed dat ze bij Olijve aan de stelschroef van het basistoerental gedraaid hebben, er past geen .10 tussen de aanslag en de stelschroef met de vereiste 2.5 bij de gasrol. (zie reeds genoemde handleiding van henk 940.)
Wat me het meest verbaast is dat ik nu op benzine ook op de snelweg geen mooi lopende motor heb, ook niet na resetten van de computer... (In 2010 heb ik al eens een benzinedrukregelaar vernieuwd, daar zoek ik het eerst nog niet. Ook de benzine pomp is minder dan twee jaar oud en zou sowieso (?) op stationair niet zoveel uitmaken lijkt me..
Wie kan me nog aan suggesties helpen ter vooruitgang?
Vandaag eindelijk gelegenheid gehad om onder de auto te kruipen met draaiende motor op zoek naar "waar komt het lekke-uitlaat-geluid vandaan". Dat is dus direct achter de aansluiting van de Katalysator op de vlampijp. Kan dit lek de hierboven (en hieronder) beschreven "ellende" veroorzaken?(loopt koud beroerd tot niet op benzine, warm beter maar niet mooi, rijdt op gas helemaal ok, terugval van toeren bij/na afremmen vertraagd, soms op en neer gaand toerental)
Omdat ik zelf al rekening houd met een bevestigend antwoord, meteen maar de vraag er overheen : Heeft iemand een goede, gebruikte Katalysator voor een 940 met FK blok over én te koop?
(het zou het doorrijden met de 940 voor mij weer mogelijk maken...)
Mijn dank alvast voor jullie reacties,