LPG Backfire
LPG Backfire
Nadat ik zonder problemen op de plek van bestemming was aangekomen, startte ik afgelopen weekend na ca. 45 minuten mijn auto weer. Direct na het aanslaan van de motor, slaat hij ook weer af met een luide knal. Tevens was er een sterke verbrande rubberlucht te ruiken. Het blijkt dat ik een backfire heb gehad, waardoor o.a. het inlaatspruitstuk over de laatste drie cylinders helemaal los gekomen is van de motor. Omdat dit op een parkeerplaats onder een straatlantaarn niet te repareren valt, is de auto afgesleept naar de garage. Dit gaat dus weer enige euro's kosten.
Het betreft hier een v90 die is uitgerust met een Prins VSI installatie welke nog geen vijf jaar oud is. De vraag die me nu bezig houd, is waardoor de backfire kan zijn ontstaan. De bougies zijn ca. 10 duizend km geleden vervangen. De motor liep ook goed. Wel was het olie niveau aan de lage kant (olie zelf ook ca. 10 duizend km geleden vervangen). Kan het zijn dat de klepspeling hierdoor niet goed geregeld werd?
Iemand een idee waardoor deze backfire veroorzaakt zou kunnen zijn? Eigenlijk zou dit toch bij een dampgas injectie installatie niet mogen, die start toch op benzine. (Omdat de motor nog warm was op het moment van starten schakelt hij wel direct over van benzine naar gas, maar dan loopt hij al).
Ik houd me aanbevolen voor tips die de achterliggende oorzaak kunnen oplossen.