nagedacht... M90 alweer
nagedacht... M90 alweer
Edit 24 januari 2013:
Ik heb nog eens nagedacht over de hele handel en heb ze geloof ik nu wel op een rijtje De ombouwactie naar automaat heeft wel een aantal nadelen, het is (heel) veel werk, een aantal dingen moeten gemaakt worden, een aantal lastige componenten moeten uitgewisseld worden, alles wat tweedehands is kan ook sneller stuk zijn en het is een actie die flink wat meer kost dan een andere M90 erin "ploffen".
Met meerdere mensen heb ik even van gedachten gewisseld en het komt er eigenlijk op neer dat het dual-mass vliegwiel waarschijnlijk de oorzaak is van het vroegtijdig stukgaan. Daarnaast, de bak die erin kwam als laatste had op dat moment ook al 400.000 km gedraaid. Na 10 jaar hobbyen weet ik echt wel dat het met tweedehands materiaal altijd een gok blijft.
Daarom ga ik er toch een andere M90L2 eronder zetten, maar dan met een massief LH2.4 vliegwiel. Ook wel bekend als dogdish vliegwiel en er komt meteen een 940 tdi koppelingsplaat en drukgroep in. Nu nog bedenken hoe en waar, maar daar heb ik al wat voor liggen.
Groeten, Chris
Hoi mensen,
Voor degene die zich eraan zou kunnen storen...Excuses voor de krachttaal... Maar dit moet nu echt even, ben verschrikkelijk kwaad op dat rothok. (de 940)
Vanavond bezig geweest met de nieuwe LPG spullen en het ziet er naar uit dat dat nu wel goed zit. Toen ik klaar was moest de auto eerst even op benzine inleren en warm gereden worden om daarna met de LPG instellingen aan de gang te gaan. Begint tijdens de rit mijn versnellingsbak een geluid te maken dat er niet hoort. Een soort gezoem met een lichte ratel.
Helaas herken ik het geluid, in 120.000 km tijd is dit nu de 2e bak die dit lawaai begint te maken en het is dus het begin van het einde voor deze (2e) versnellingsbak. Echt, ik begrijp dit niet. De M90L2 staat bekend als een hele stevige en goede versnellingsbak die haast niet stuk gaat. Alleen al het idee dat ik dat ding alweer moet wisselen, de moed zakt me nu al in de schoenen en dan niet vanwege het werk. Dat valt wel mee namelijk. Het is gewoon te triest voor woorden dat ik nu al aan de 3e M90 zou moeten beginnen...
Kan er iets aan de hand zijn ergens anders in de auto dat dit veroorzaakt? Tussenaslager is zo goed als nieuw, net als het versnellingsbakrubber. Als olie heeft er altijd verse olie van de dealer in gezeten.
Donderdag ga ik eerst even de olie wisselen, kijken of dat nog wonderen verricht.
groet,
Chris