Kachelkraan en kachelblok vervangen
Kachelkraan en kachelblok vervangen
Vorige week zondag moest ik iemand naar een verjaardag brengen. Onderweg kreeg ik de ramen maar niet droog, het leek zelfs dat de ramen meer beslogen als ik de blower harde zetten. Bij het adres aangekomen kwam er rook achter het dashbord vandaan en in ene ook gesis/geknetter. Gelijk de motor uitgezet, maar het gesis bleef en de mede passagier keek ook angstig. Een blik naar mijn voet zei genoeg, het matje was klets nat, dus vloeistof lekkage in de auto. Gelijk de dop van het expansievat los gedraait om zo de druk van het systeem af te halen. Naar huis rijden ging gelukkig en de meter bleef mooi in het midden. Eenmaal thuis aangekomen zag ik dat de aansluiting van de slang op de kachelkraan was afgebroken, maw er komt gewoon een gezonde straal koelvloeistof de auto in.,
Om toch door te kunnen rijden heb ik het T-stuk tussen de kachel en verdamper vervangen voor een doorvoer naar de verdamper. Rijden gaat goed, maar ik had net zoveel ijs in de auto als buiten.
Afgelopenweek heb ik de kachelkraan besteld bij Wytze en gisteren heb ik de kachelkraan vervangen. Dat is toch best wel een klein hoekje voor een hand, laat staan voor 2 handen. Gelukkig een uitdraai van Vadis gemaakt, het waren maar 4 stappen waarvan ik er al 3 had gedaan. In principe hoefde ik alleen nog de kraan eruit te draaien. Maar er zit een meeneem plaat over de kraan geklikt die het draaien en verwijderen erg moeilijk maakt. Maar op een gegeven moment was het zaakje er toch uit. Daarna weer in omgekeerde volgorde de boel monteren en het zat weer in elkaar.
Ik vond altijd al dat de 940 toch veel minder warmte gaf als een 240 dus ik had nog een tussenstap in gedachte, de kachel doorspoelen met gewoon water. Dus 2 slangen erop voordat de kachel op het koelvloeistof circuit wordt aangesloten en open die kraan. Het water liep goed door en erg kwam wat verkleurd water eruit. Toen ik in de auto keek zag ik weer water op de bodem van de auto. De slangen en kachelkraan helemaal droog, dat kon alleen nog maar het kachelblok zijn. Van de 240 weet ik dat je gewoon je kachel unit moet uitbouwen, maar Wytze kon zich herrinneren dat er een luik zat waardoor het kachelblok kan worden verwijderd. Dus weer alle slangen eraf, kraan weer verwijderen en ook de computer moest eruit om de draai te kunnen maken. Maar het viel 100% mee.
Eenmaal eruit erven gekeken waar de kachelradiator lekte, was een mooi straaltje
En voor degenen die willen weten hoe de ruimte eruit ziet waar het kachelblok in wordt geschoven
Gelukkig had Wytze deze in voorrraad, dus vervangen was zo gebeurd.
Zo'n nieuw blok ziet er wel heel anders uit en is ook veel kwetsbaarder
Maar bij het verwijderen van de meeneemplaat van de kachelkraan is een kabelvasthoudertje gebroken waardoor ik niet de 2de kabel kan verbinden aan de koud-warm regelaar. Deze kabel wordt aan de bovenkant van de meeneem plaat gemonteerd.
Wie kan mij vertellen waarvoor deze kabel dient, wat neemt hij mee?
Hier nog de vervangen spullen, de kraan, radiator en 2 slangen die goed vastzaten en alleen losgesneden konden worden