Benzinemeter
Benzinemeter
Geachte forumgebruikers,
Ik heb een maand geleden een volvo 945ic aangeschaft uit 1996.
Nu vertoond de auto 2 mankenten:
1. lamda lampje brand: hierover heb ik op het forum veel gelezen, na reseten dmv zekering 1 was het lampje uit, ging alleen weer aan na een kwartier rijden... Merkt het niet qua motorgedrag... ik zal de codes uit lezen...
2. De benzinemeter blijft hangen (ongeveer in het midden)...
Over de benzinemeter/vlotter is al een hoop geschreven. Ik dacht eerst vlotters uit te wisselen met mijn oude 940, helaas is dit een ander type dus dat feest ging niet door.
Tijdens wat visueel speurwerk kwam ik erachter dat de stekker links in de achterbak (waar de vlotter en pomp bedrading doorheen loopt) volledig was dichtgetaped. Dat heb ik verwijderd en tot mijn verbazing waren de twee draden afkomstig van de vlotter kortgesloten dmv een klein lampje (?!). De draden waren los aan de achterkant van de stekker gepropt. Raar! Deze heb ik verwijders en er was iets verandering in waarde op de meter op het dashboard.
Als ik de stekker verwijder en ohms doormeet (door de vlotter heen) meet ik 400 mili-ohm bij een volle tank. Dit leek mij redelijk realistisch (0 ohm bij volle tank, hoogohmig bij lege tank) dus via marktplaats een nieuwe klokkenunit gekocht. Geinstalleerd en helaas hetzelfde probleem. Achter op de connector die bij de tellerunit uitkomt ook gemeten door de vlotter heen, ook +/- 450 miliohm, dus de bedrading is ok.
Als ik de stekker loskoppel en het contact aan doe, slaat de benzinemeter niet uit (wat volgens mij klopt...) Alleen is het toch logisch dat bij de gemeten weerstand ( 400 mohm) de wijzer vol zou moeten uitslaan? Twee kapotte benzinemeters lijkt me onlogisch...
Heel graag wat hulp voordat ik de vlotter er uit haal (met dit koude weer)...
Mvg
Rutger