Turbo roodgloeiend?
Turbo roodgloeiend?
Hoi,
Vorige week de koppakking en cilinderkop gewisseld omdat ik nog steeds harde kvs slangen had. Die operatie heb ik nu voor de eerste keer zelf gedaan en het is goed gelukt, motor loopt lekker en geen harde slangen meer en ook niet opeens olieverbruik. Wel zweet de retour van de turbo iets, maar dat is en blijft een onding... Aan de kop en pakking was overigens niets bijzonders te zien.
Omdat ik deze operatie voor de eerste keer zelf heb gedaan ben ik er nu wat op gespitst of alles goed gaat. Vandaag een ritje van Akkrum via Leeuwarden naar Groningen en s'avonds weer retour Akkrum. Bij de terugrit heb ik ongeveer 150 aangehouden op de snelweg en ter hoogte van Gorredijk ben ik even gestopt bij het tankstation om eens een blik onder de kap te werpen. Daarbij viel me op dat het stuk tussen uitlaatspruitstuk en turbo en een klein stukje turbinehuis van de (15G) turbo roodgloeiend was.
Zoiets is me nog niet eerder opgevallen, maar eerlijk gezegd heb ik er ook nog niet eerder naar gekeken. Is dit "normaal"? Olietemperatuur tijdens deze rit schommelde zo rond de 90c en bij 150 staat de turbodrukmeter op ongeveer -0,2 bar.
Groeten,
Chris