Trekgewicht
Trekgewicht
Dat onze Volvo's een behoorlijke aanhanger mogen trekken is me wel bekend, maar wat is nou de grens?
Een paar maanden terug heb ik een 740 GL estate B230F uit 1989 gekocht (met de oude neus) en vanmiddag zat ik eens door de papieren te bladeren. De auto blijkt in 1993 vanuit Duitsland geïmporteerd te zijn. Ik vond een officiele verklaring dat mijn wagen is uitgerust met een Westfalia "Verstarkungssatz" waardoor het trekgewicht 1900 kg is!
Er zitten zelfs nog stickertjes bij die in het gezichtsveld van de bestuurder geplakt moeten worden.Ik heb ook echt de bewijzen erbij. Zo zit er een oranje kaart bij van het Kraftfahrt Bundesambt uit Flensburg. Deze kaart is een Allgemeine Bauartgenehmigung (ABG). ABG D 5096. Deze is ondertekend door de Regierungsobersekretär, de heer Stiller. Op dit kaartje staat als Anlage vermeld de "Prüfungszeugnis des Staatlichen Materialprüfungsamtes Nordrhein-Westfalen, Dortmund. Nr. 41 0073 0 89 vom 13.06.1989". Ook de inbouwhandleiding van Westfalia zit erbij.
Op het NL kenteken staat als trekgewicht 'gewoon' 1500 kg vermeld.
Zijn er hier meer met een vergelijkbare situatie, of mensen die weten waar ik terecht kan? Ik vraag me af of ik dat hoge trekgewicht legaal in NL op de papieren vermeld kan krijgen. Niet dat ik zoveel wil trekken, maar gewoon "voor de heb". Leuke borrelpraat voor op verjaardagen.