2 vragen m.b.t v-snaren volvo 940, 1997, airco
2 vragen m.b.t v-snaren volvo 940, 1997, airco
Ik heb een tweetal vragen, die wellicht al elders zijn beantwoord, maar ik kon ze niet vinden, maar doorverwijzingen zijn ook welkom als antwoorden.
1)
Mijn 940 estate, '97, LPT, Airco, heeft 3 snaren:
1 voor stuurbekrachtiging, gaat over 3 rollen
1 voor de dynamo en 1 voor de airco pomp
nu zijn er 2 mogelijkheden: de snaar voor de dynamo en airco pomp is gecombineerd, over 3 rollen dus (had ik eerst) of het zijn 2 losse snaren, die beiden dus over 2 rollen gaan (heb ik nu).
en dan is er nog de mogelijkheid (gezien de dubbele rollen) dat je 1 snaar over 3 rollen legt, airco + dynamo, en dan nog een extra over 2 rollen airco; dit hadden ze in Italie gedaan toen mijn snaar van de dynamo daar knapte...
vraag is dus: wat is de correcte configuratie van de snaren?
2)
Mijn 940 estate uit '92, had een veel overzichtelijker mechaniek om de snaar van de dynamo te spannen, namelijk een grote beugel met slobgat, waar de dynamo met een bout aan vastgehouden werd, als je die bout losdraait, kantel de dynamo, kind kan de was doen.
Mijn huidige 940 heeft wel een spanbout, maar deze lijkt niets te doen, in ieder geval zit de dynamo heel anders gemonteerd (wellicht ook door de aanwezige airco pomp). Ik kan niet ontdekken hoe ik de dynamo kan laten kantelen om de snaar te ontspannen danwel omhoog brengen om te spannen.
vraag: hoe (ont)span ik de dynamo snaar van een 940, '97, met airco
Ik hoor het graag, bedank en een vrolijke kerst.
Berry