Overslaan en naar de inhoud gaan
Volvo 700 Vereniging

Volvo 700 Vereniging

  • Snelmenu
    • Inloggen
    • Tracker
    • Recente discussies
    • Agenda 2023
    • Dagboeken
    • Verenigingsadvertenties
    • Facebook pagina
    • Privacy policy
  • Maak
    • Forumdiscussie starten
    • Dagboekpagina maken
    • Evenement aanmaken
    • Infopagina maken
    • PB sturen
  • Forum
    • Overzicht
    • Recente discussies
    • Recente pagina's
    • Dagboeken
    • Site hulp
    • Dagboekbericht maken
    • Forumdiscussie starten
  • Docs
    • Geschiedenis
    • Weblinks
    • Infopagina maken
  • Advertenties
    • Verenigingsadvertenties
  • Vereniging
    • Kalender
    • Activiteiten 2023
    • Fotoalbums evenementen
    • VKO Onderdelenshop
    • Privacy Policy
    • Statuten
  • Profiel
    • Inloggen
    • Privebericht aanmaken

U bent hier

Start/Forum/Werkplaats/Electro/bobine en bougie kabels: meer vragen

bobine en bougie kabels: meer vragen

bobine en bougie kabels: meer vragen

- Ingediend door JP Elverding , op 19 dec 2012 - 18 Reacties -
Forum: 
Electro

OK, zoals ik het zie:

Een bobine is een ding dat 12 volt omzet naar 12.000 volt. Meestal niet dodelijk maar lekker is anders. Die 12.000 volt wordt via een kabel naar de ontsteking gepompt waar de rotor, een verdeelpunt en een kabel de bougie laten vonken. Die bobine zit goed ge-isoleerd ingepakt omdat je anders een opdonder krijgt als je in de buurt bent, en, nog lastiger, om te voorkomen dat de spanning al weg is voor die bij de verdeler komt. Als zo'n ding oud wordt kan de isolatie zijn werking verliezen en heb je minder vonk in de cylinders.

Fouten in de basis redenering hiervoor graag meldenSchamen.

Maar dan:
die kabels hebben een eigen weerstand. Nu zal dat normaliter bij ik schat 6 vierkante millimeter koper en maximaal een meter heel dicht bij de 0 liggen dus kennelijk wordt er een weerstand ingebouwd. Of heb ik de wegenwachter verkeerd begrepen en is die interne weerstand nul en bij oude kabels hoger. Lijkt me eigenlijk logisch maar de vraag: klopt dit?

Dan de tweede vraag: als de bobine zelf niet kapot gaat (wat dan hooguit een draadbreuk in een van de spoelen of kabels zou kunnen zijn) en de problemen ontstaan doordat te veel spanning weglekt, is het dan mogelijk om een soort vloeibaar rubber laag er overheen te spuiten?

En de derde vraag/vragen:
Om de hoeveel jaar moet je de bobine- en bougiekabels vervangen,
kun je de oude en nieuwe weerstand meten (zal wel niet, want ontwikkeld voor hoge spanning, maar toch...)
zijn er verschillende soorten kabels, anders dan qua lengte? Hoger rendement? Of maakt dat voor een 2.3 Lpt met 0,35 Bar geen fluit uit?

Dank voor de antwoorden: Andere onderwerpen misschien beter in een ander draadje?

 

Alvast bedankt voor het meedenken en de beste wensen voor de komende perioden!

JohnPeter

  • Login of registreer om te kunnen reageren

Recente Advertenties

https://volvo700vereniging.nl/advertenti...

Wie is er actief

Er is momenteel 1 gebruiker online.

  • Kogelman
Gezelligheid, informatie uitwisseling en actieve participatie zijn het uitgangspunt van de Volvo 700 Vereniging.
 
De leden organiseren bijeenkomsten en activiteiten om met elkaar te praten over onze Volvo´s.
 
Regelmatig komt het verenigingsblad "FACTOR 700" uit. Je kunt technische problemen voorleggen op dit forum.
 
Alleen verenigingsleden hebben toegang tot het documentatiecentrum en de technische vraagbaak met reeds onder meer hints en tips en technische documentatie.

Twitter feed

  • @:
    2888 weeks ago

Nieuwe onderwerpen

  • automaatpook schacht vervangen Volvo 940
    9 mei 2025
  • Jaloezie 740 straks weer nieuw verkrijgbaar
    24 apr 2025
  • Nokkenassen 960 op tijd zetten
    13 apr 2025
  • Deltamil airco servo weer defect - Site is uit de lucht?
    9 apr 2025
  • Slot hapert
    28 mrt 2025

Contact informatie

De vereniging met volledige rechtsbevoegdheid is ingeschreven onder nummer 40483469 bij de Kamer van Koophandel (KvK) te Utrecht.

Secretariaat: Parkzicht 3 - 5431VE Cuijk

E-mail: secretaris@volvo700vereniging.nl

  •  
  •  
 
 
Home | Lidmaatschap | Sitereglement | Site hulp
Copyright © 2014 Volvo 700 Vereniging. Alle rechten gereserveerd.