weigerende overdrive bij m46
weigerende overdrive bij m46
Hallo allemaal!
met bovennoemd probleem ben ik al een jaar aan het klooien. Ik begin nu de finale diagnose te naderen. Het probleem: pas na 20 kilometer kan ik mijn overdrive inschakelen. Vanaf dan blijft ie ook normaal functioneren. Dus het lijkt wel alsof de boel eerst warm moet worden om tot functioneren over te gaan. Aanvankelijk dacht ik aan de bakolie. Deze vervangen gaf geen verbetering (ik had ATF ford gebruikt). Op een buitenlands volvo forum las ik iemand met een dergelijk probleem, die schreef dat als je de pook in de vierde versnelling naar rechts kon bewegen en dan de overdrive wel in te schakelen was dat dit dan de vierde versnellingschakelaar op de bak zou zijn. Ik heb toen een dergelijke schakelaar besteld. De oude eruit halen was veel klooien met een afgeslepen 22mm (?) ringsleutel. De nieuwe paste helaas niet (blijkbaar hebben oudere m46 bakken een andere diameter draad van deze schakelaar). Toen uiteindelijk maar een tweedehands gekocht. Geen verbetering.
Verschillende OD relais gekocht op de VKB gaf ook geen verbetering.
Vervolgens maar eens een accu op de overdrive solenoid aangesloten en dan schakelt ie meteen.
Op tubrobricksforum vond ik onderstaand schema van het overdrive (relais) systeem
http://www.davebarton.com/od-relay-mod-1...
Vandaag middels de plus en de min van de sigarettenaansteker wat diagnostiek gedaan. Het blijkt dat als ik de aarde van de sigarettenaansteker verbind met pool 85 van het relais dat ik zonder problemen de overdrive kan inschakelen. Ergo, het probleem zit dus in de 4th gear switch of het mechaniek dat de switch indrukt of de bedrading ervan. Helaas heb ik vandaag geen brug tot mijn beschikking anders kon ik de bedrading van de switch doorverbinden of een nieuwe aarde aansluiten of de rode draad bypassen. Vervelend is echter dat als ik naar de garage met brug toe rijdt het blok inmiddels warm is geworden en de OD sowieso schakelt. Dus weerstand meten over de schakelaar heeft dan geen zin. Ik zal dus tot de finale diagnose moeten wachten tot de volgende ochtend wanneer het blok is afgekoeld.
Iemand nog tips of zie ik zaken over het hoofd?
Weet iemand waar ik het oude type vierde versnelling schakelaarnieuw zou kunnen krijgen mocht deze het probleem zijn (je denkt toch aan mechanisch gezien de temperatuurafhankelijkheid)
Grtn
PS 1 ik ben mij ervan bewust dat een overdrive nooit in de achteruit zou mogen worden gezet (zoals zou kunnen gebeuren bij het bypassen van de vierde versnelling schakelaar)
PS 2 eventueel zit ik te denken dat mocht het probleem in de bak zitten ik een breekrelais gebruik in de circuit van de achteruitrijdverlichting. Dan heb ik dus een 8-bak ;-)