Reparaties na aanschaf volvo 740/stilstaan
Reparaties na aanschaf volvo 740/stilstaan
Goedemiddag!
Sinds een dikke week hebben wij een volvo 740, motor b230k, uit 1987, benzine in ons bezit. Km-stand 169.000 (gecheckt via autopas.nl).
We dachten dat we een goede koop hadden gedaan, maar van dat denken is nu weinig over, het is thans meer piekeren geworden. Enfin, komt goed, zullen we maar zeggen.
Probleem is, dat het goed ging met wegrijden (net bougies vervangen??) en dat er later tijdens de rit, de V-snaar eraf gebroken is. Dit is allemaal gerepareerd door de ANWB.
Na het weekend ermee naar onze garage geweest en die zei dat er eerder een gasinstallatie in heeft gezeten en men heeft vergeten om een aantal slangetjes erin te zetten, waaronder vacuumslang. Voor de rest was alles goed. Enfin, we moesten eerst maar eens kijken bij ons op de sloop.
De volgende dag is mijn man er een klein stukje mee gaan rijden en toen is de motor verzopen. ANWB erbij, hij reed weer en is tevens goed afgesteld.
Naar de sloop........
Zo gezegd zo gedaan. We hebben wat dingetjes opgedaan, maar dus geen vacuumslang(etjes) gevonden. Er waren wel volvo's maar allemaal met een ander motorblok en carburateur erin.
En ondertussen rijdt de auto dus nog steeds slecht (in ieder geval, valt hij vaak dood, maar als tie rijdt dan rijdt tie heel soepel en goed en een mooi geluid). In de tussentijd kwamen we er ook achter dat er diverse slangetjes los zitten in de motorkap. Dus dat moeten we ook nog even uitzoeken waar die aan vastgemaakt moeten worden.
Ik heb zowat al heel het forum van jullie gelezen en de zoekfunctie veelvuldig gebruikt. En een lijstje gemaakt die we moeten nalopen (en dat lijstje wordt volgens mij schrikbarend lang!).
- We hebben afbeeldingen gevonden van de pierenburg en carburateur, hoe we de verbindingen en slangen moeten nalopen/vastzetten.
- accu controleren; daarvoor hebben we de zoekfunctie gebruikt en gevonden; oa meten is weten
- ECU uitlezen
- alles schoonmaken
- zekeringen controleren
-etc.
Het belangrijkste waar het volgens ons om gaat is dat er dus eerst een gasinstallatie in heeft gezeten en dat er dus wat dingen zijn vergeten goed te zetten om te rijden op benzine. Er is ons ook duidelijk beschreven op het forum wat er gecontroleerd moet worden (benzinesysteem kapot, klepspeling, brandstofrelais??).
Maar ik kan dus nergens geen losse vacuumslangen krijgen?? Weet iemand hier misschien wat op.
In ieder geval zien wij nu door de bomen het bos niet meer. En het zal wel duidelijk zijn dat wij (vooral ik, vrouw van) leken zijn op dit gebied. Halsstarrig als we zijn, willen we deze auto goed krijgen, want we vinden het een prachtding. Maar we weten nu niet meer zo goed, hoe we het beste stap voor stap kunnen beginnen. En waar we vooral op moeten letten (waarschijnlijk alles).
Een instructieboekje van de volvo 740 hebben we al. En nu ben ik op zoek naar een vraagbaak (lijkt mij ook wel zeer verstandig toch?)
Mischien gaan we wel een dagboek bijhouden (van leek tot semi-prof ;)), zodat het voor iedereen duidelijk wordt over het hoe en wat.
In ieder geval staan wij open voor advies en een soort belangrijke puntenlijst, wat we het eerst moeten nalopen/vervangen.
Met vriendelijke groet, Corine