B230ET van 760 uit 1986 op 20 grd wat vlgs boeken 10 grd moet zijn
B230ET van 760 uit 1986 op 20 grd wat vlgs boeken 10 grd moet zijn
De volvo 760 met B230ET liep best onregelmatig en pakt niet soepel op vanuit een laag toerental. Maar na het reinigen van de stationair regelaar (lekker remmenreiniger doorheen gespoten!) was het stationair onregelmatig lopen verholpen. Maar hij pakt nog altiojd moeilijk op in toeren. Bij Gas geven lijkt de motor iets te laat te willen reageren.
Het boek gaf duidelijk aan dat de ontsteking niet gesteld kan worden bij de B230ET en dat bleek!! Verdelerkap kun je echt van links naar recht gooien zonder verandering van het ontstekingstijdstip. Maar het staat wel ruim voor 10 grd en ik zou schatten misschien wel verder dan de 20 grd. Volgens de boeken zou het 10 grd moeten zijn maar de Motronic leidt hierin een eigen leven ofwel kan niet worden veranderd.
Kan het eventueel komen daar een loszittend vacuumslangetje? Er lijkt een heel licht puffend geluid rond de inlaat te hangen. Je zou het ook als knetterende statische spanning kunnen vertalen maar volgens mij is dat het niet. Het komt zeker niet uit de motor. Die klinkt echt heel fris.
Vragen:
1- Wat kan de reden zijn dat ik 20 grd of meer meet wat 10 grd moet zijn op de B230ET's?
2- Heeft iemand ervaring met hetzelfde geluid rond het inlaatkanaal?
3- kent iemand de functie van onderstaand apparaat en of die slang daar echt los moet bungelen
zie mijn fotopagina: http://www.volvo700vereniging.nl/node/47106
Ik hoor graag.....