Slechte enquête KNAC
Slechte enquête KNAC
Hallo,
Op de landrover prikbord kwam ik het onderstaande artikel tegen. Misschien is dit onderwerp wel ergens in het recente archief te vinden zijn, maar ik wou het weer onder de aandacht willen brengen in dit forum als nieuw onderwerp. Als er nog leden zijn die op ander forums aktief zijn , graag daar dit onderwerp opnieuw inbrengen.
Groeten Marcel
orgineel afkomstig : http://landrover.startpagina.nl/prikbord/16126704/slechte-enqute-knac-svp-iedereen-iedereen-email-sturen-naar-knac!#msg-16126704
KNAC heeft op zeer korte termijn overleg over de mogelijke invulling van een nieuwe oldtimerregeling met de FEHAC, RDW en de regering.
Hiervoor hebben ze een enquête op hun website gezet, de resultaten gaan ze presenteren aan de regering.
Helaas is het een zeer slechte enquête, met onvoldoende opties, en waarbij alleen maar rekening wordt gehouden met het gemiddelde KNAC lid met een leuk klein benzine oldtimertje.
Dit zijn de te kiezen mogelijkheden:
Welke optie als alternatief voor de huidige vrijstelling motorrijtuigenbelasting heeft uw voorkeur?
- 30-dagenkaart (optie om 30 dagen naar eigen keus belastingvrij te rijden)
- 60-dagenkaart (idem eerste keuzemogelijkheid, maar dan 60 dagen)
- Vrijstelling voor benzineauto’s (vanaf 30 jaar) en diesels (vanaf 35 jaar)
- Kilometerbeprijzing d.m.v. elektronische kastjes in uw auto
De overgrote meerderheid van de mensen die hem heeft ingevuld heeft voor de derde optie gekozen, want dat is voor de gemiddelde Triumph Spitfire rijder natuurlijk het voordeligste.
Ik mis nog minstens de volgende opties:
- Alles blijft bij het oude
- Alles blijft bij het oude voor bestaande gevallen, voor nieuwe gevallen komen nieuwe regels
- Auto's vanaf 1987 worden niet meer belastingvrij, voor bestaande gevallen blijft de huidige regeling gelden.
- Zowel voor benzine als diesels wordt de grens 30 jaar
- Er komt een kwart tarief zoals dat bij campers bestaat
Ik kan dus helaas de enquête niet invullen, en mijn stem zal dus niet meetellen.
De ellende is dus dat de uitkomst van een enquête waarbij er voor een grote groep oldtimerbezitters (dieselrijders en dus een groot deel van de 4x4x rijders) geen geschikte keuzemogelijkheid aanwezig is, gepresenteerd wordt als 'de keuze van de oldtimerbezitter'.
De KNAC neemt waarschijnlijk aan dat een auto op diesel altijd als dagelijks vervoermiddel wordt ingezet, en dat is helemaal niet het geval. Bijvoorbeeld tereinwagens, vrachtwagens, busjes, campers en legervoertuigen worden maar sporadisch voor dagelijks vervoer ingezet, maar zijn wel vaak diesel en hebben ook nog eens een hoog gewicht en worden daardoor onterecht onevenredig zwaar getroffen.
Ik heb al een email gestuurd naar de KNAC om mijn onvrede hierover te uiten.
Ik roep hierbij iedereen op ook een email te versturen naar de KNAC, met daarin het verzoek een nieuwe enquete te maken waarin ook voor de dieselrijders een geschikte optie wordt opgenomen.
.