Trillende aandrijfas opgelost en antwoorden gekregen
Trillende aandrijfas opgelost en antwoorden gekregen
Ik heb in het topic "verschil in lengte cardanas" aangegeven nog wat extra info te geven van een aandrijfasspecialist.
Ik ben bij de beste man geweest. De beste man had geen balanceermachine om onze assen te balanceren dus heeft hij ff met een ex collega in IJselstein gebeld. Mijn Cardanas bleek in 2011 al eens gebalanceerd te zijn.
Vandaag tijd vrij kunnen maken een ff naar IJsselstein gereden.
Hier heb ik denk ik wel nuttige info verkregen.
Het probleem met mijn orginele as was dat na het vervangen van het tussenlager+lagerkooi de auto flnk trilde tussen de 60 en 100 km/h (een niet onbekend probleem hier).
Alles had ik vervangen met orginele volvo onderdelen. Dit was ook zeker niet de eerste keer, 10 jaar geleden heb ik dit vaker bij diverse 740 gedaan met goed resultaat.
Het eerste wat me op viel was dat de lagerkooi zeer slecht afgewerkt was, iets wat ik niet kende van 10 jaar geleden. Net alsof de binnenring waar het lager tegenaan komt met een schaar door een 3 jarig kind rond geknipt was.
OK, je ziet het toch niet onder de auto, dus meenemen maar. He inpersen van het lager ging nogal gemakkelijk. Na het inpersen kon ik het lager gewoon met de duim meer dan een cm terug en scheef drukken. Ook dit was nieuw voor mij.
Na het monteren onder de auto alleen maar ellende. Vreemde geluiden en een hoop getril.
Terug naar volvo. De magazijn beheerder van volvo werkt er al lang en hij wist dus ook dat dit niet o behoorde te zitten en heeft een nieuw setje besteld op hun kosten.
Bij het afhalen vertelde hij al dat deze ook te gemakkelijk ging.
Volgens hun ex chefmonteur die nu ergens anders bij volvo werkt is dit een nieuw type. Hij monteert de lagerkooi onder de auto's met een beetje "voorspanning" zodat het lager niet naar achteren kan bewegen. Vreemd, ik heb altijd geleerd dat deze spanningsloos in rust gemonteerd moet worden maar het zal wel.
Deze dus maar gemonteerd onder voorspanning. Resultaat was 10% verbetering in trilling en 80 % minder geluid. Nog steeds niet goed.
Ik ben naar IJsselstein gegaan met een nieuw SKF-lager van een skf dealer, nieuwe stofplaat en een FEBI lagerkooi. Deze kost hier iets van 120 euro maar in Duitsland kost deze 50 euro. Met febi heb ik altijd zeer goede ervaring en zij leverden vroeger ook een tijd aan volvo de lagerkooien (uit diverse bronnen vernomen).
De Man bij Terberg heeft mijn as bekeken. Alles was volgens het boekje gemonteerd, echter zinloos om te balanceren omdat het lager te los in de kooi ligt. Na het monteren zou het in een minimale positie weer kunnen gaan trillen.
Het onder voorspanning monteren is ook iets wat je zeker niet moet doen volgens de man van Terberg.
Het Febi lagerkooi was zoals het hoort. Lager zat na inpersen vast. Afwerking was ook keurig.
Alle kruisstukje gecontroleerd en sommige iets strakker gezet. Gebalanceerd en rijden maar.
Heerlijk rustig in geluid en trillen. 0 bijgeluiden. Alleen bij 90km/h een mini beetje maar dat ligt waarschijnlijk aan de motorsteunen, deze zijn iets te slap. Baksteun is wel al vernieuwd met een Febi steun. Tijdelijk ff opvulplaatje onder de lagerkooi geplaatst om nog verder de trilling verminderen totdat de motorsteunen vernieuwd zijn (voorste deel cardan moet 100% in lijn staan met de bak, vandaar het opvulplaatje van 6mm).
Overmorgen maar ff met de volvo dealer praten hoe we dit op gaan lossen.
Voor diegene die interesse heeft in de nummers:
Lagerkooi VOLVO 1340501 = Febi 22595
SKF nummer van het lager staat ergens op de site maar kan het nu ff niet vinden
Het tweede vraagstuk ff gecopieerd uit orginele topic, Ik had van de sloop een ander as meegenomen maar deze was 2,5 cm langer, dus niet bruikbaar voor mij. Om tijdelijk toch te kunnen rijden had ik het voorste deel met lagerkooi van de sloopas samen geschoven met mijn achterste stuk van de as
Wat ik wel ontdekte bij de nieuwe as is dat het voor- en achterstuk met 90 graden verschil in elkaar schuift. Dit was de enige methode. Dus niet het hondenbotje princiepe zoals in andere topics genoemd wordt. Zo is de as ook aan mij geleverd en dit was ook de enige manier met mijn orginele achterstuk. Met mijn orginele complete as was het wel het hondenbotje princiepe.
Volgens mij maaktdit ook helemaal niets uit, dit is alleen van belang bij het laatste stuk en bj het laatste stuk is het zoizo een geheel.
Kruiskoppeling tegenover kruiskoppeling (per paar), waarbij er een knik in zit is dit van zeer groot belang.
Echter de kruiskoppeling aan de bak is een enkele, zonder een tweede die de wisselingen compenseert. Waarschijnlijk is dit ook de rede waarom de uitlijning van het eerste stuk van de as zo belangrijk is volgens volvo (het shimmen, dus hoger of lager plaatse van de tussenlagerkooi) en goede bak + motorsteunen. Deze kruiskoppeling dient volgens mij alleen voor het kortstondig opvangen van lichte veranderingen t.o.v. de utgelijnde stand. Vandaar ook zo snel een onbalans vanneer deze uitlijnig niet correct is.
Een schakelbak heeft immers ook een hardyschijf.
De Volvo's met automaat zijn ook de enige die ik ben tegen gekomen met een 3e kruiskoppeling. In het verleden heb ik veel aan auto's gesleuteld en er zat bij andere merken altijd een hardy schijf (mercedes e.d.).
De man an Terberg vertelde me dat de "hondenbotje" positie noraal gesproken de juiste is, echter hij had ook al diverse assen van onze auto`s gehad waarbij dit juist niet het geval was maar juist 90 graden gedraaid. Dan natuurlijk niet gesproken over de fout in elkaar geschoven assen (komt nogal vaak voor schijnbaar) maar juist hetgeen ik ook had met de sloop-as. Maar 1 manier hoe de as soepel in elkaar kan en dat is 90 graden "fout" . Ook deze worden gebalanceerd en rijden probleemloos rond. Mijn theorie klopt volgens de man volgens de boeken officieel niet helemaal maar werkt in praktijk wel vanwege het monteren in lijn met de bak. De 3e kruiskoppeling is alleen om kortstondige minimale kantelingen van het blok en speling in de lagerkooi op te vangen. Het is niet voor niet dat de as in lijn moet liggen met de bak, er is nl geen 4e kruiskoppeling om de 3e op te heffen. Zoals de as orgineel gemonteerd is, zo moet ie ook blijven.
Een hardy schijf zou het ook kunnen maar die hebben onze automaten niet, alleen de handbakken
Wat ook belangrijk is is dat de assen soepel in elkaar kan schuiven.
Onze volvo's zijn niet de enige met een 3e kruiskoppeling. Voordat de hardyschijf kwam had men weinig andere keus. Tegenwoordig is het toch meestal een hardyschijf, ook bij automaten.
Grtz, Daniel