Motorrevisie V90
Motorrevisie V90
Beste Volvo-liefhebbers,
Het olieverbruik (1 ltr./1000 km.) van mijn V90 is al eens op dit forum eerder hier gepasseerd. Daar er geen lekkages zijn vast te stellen moet het een interne kwestie zijn, zo dacht ik.
Na een paar jaar met dit verbruik rond te hebben gereden, wilde ik er toch het fijne van weten. Dus toog ik een paar weken geleden naar Doetinchem, naar Motorenrevisiebedrijf Keizer. Eerst bougies eruit: prima van kleur, niks op aan te merken.
Met de camera het inwendige van de motor, zover dat dan mogelijk was, bekeken. Zuigerwanden: geen beschadigingen, dus de zuigerveren zijn goed. Uitlaatkleppen: niks aan de hand. Inlaatkleppen dan: daar kon men uit het beeld concluderen dat deze olie 'morsten'. Mindere afdichting door de klepseals bij 200.000 km. Men vond dat niet een schrikbarende kwestie, als je maar op tijd olie bijvulde. Tja, zo werkt het niet geheel, je wil de zaak in orde hebben, kan het olieverbuik meer worden?
Om de klepseals te vervangen (ik ben geen techneut), moet de bovenkant van de motor open, betekent dat dat je ook de kleppen gaat vervangen? Als je toch bezig bent, zou men kunnen stellen, vervang dan ook alle kleppen maar. Oeps, 24 stuks. Moeten dan ook de bovenkanten van de zuigers worden afgevlakt, omdat je de motor hebt open laten maken?
Tja, en omdat men er dan makkelijk bij kan (motor ligt half open), moet je dan ook maar de waterpomp uit voorzorg vervangen? Dan heb je het toch wel bij elkaar over 2000 tot 3000 euro.
Ofwel, je bent er niet met alleen de klepseals vervangen, of zie ik dat verkeerd?
Toch maar voorlopig doorrijden met het euvel en op tijd olie bijvullen. Goedkoopste optie. De motor draait verder als een tierelier, niks op aan te merken.
Frans (Lid 555, V90 '97)
Groet