te laag stationair toerental bij koude start, gasgeven op benzine gaat schoksgewijs..
te laag stationair toerental bij koude start, gasgeven op benzine gaat schoksgewijs..
Na het vervangen van de LMM dacht ik de '89-er Volvo 740 GL automaat motorisch weer in betrouwbare staat te hebben gebracht.
Helaas, weer te vroeg gejuichd. Vanochtend viel de koude start (op benzine) me tegen, aangezien de motor pruttelend op 400 a 500 toeren stationair draaide. Met iets meer gas in D gezet en weggereden. Rijden ging goed. Twee bochten later slaat de motor rijdend af, zodat ik hevig trekkend aan het stuur (stuurbekrachtiging viel weg) op een parkeerplaats naast de weg kon manouvreren. Starten ging direct, nog een stukje gereden en bij warme motor wel prima stationair draaien, zowel op gas als op benzine. Voor de volledigheid: de koude start verloopt dus niet naar wens. Zowel op gas als op benzine startend pruttelt de motor met amper 500 tpm bij koude motor. Ik neem aan dat de lpg installatie bij koude start automatisch op benzine start?
Het lijkt er op dat de motor niet weet dat ie nog koud is, tenminste dat is mijn voorlopige diagnose. Er zit vast ergens een temperatuursensor, waar zit dat ding bij de B230F en is het aannemelijk dat ie kapot is? Ik krijg geen foutcode overigens (1-1-1) bij uitlezen van diagnosedoos.
Verder wil ik voor de zekerheid toch nog een nieuwe luchtslang (tussen LMM en inlaatspruitstuk) plaatsen omdat ik niet zeker weet dat de ducktape de boel voldoende afdicht. Vacuumleidingen zal ik nog eens nalopen, en wellicht vervangen omdat sommige slangetjes net iets te los naar mijn zin zitten aangesloten. Wellicht helpt het vervangen van mijn benzinedrukregelaar ook, ding ziet er erg oud (geroest) uit.