Bijna goed stationair
Bijna goed stationair
Mijn 740 met b230f (lpg) loopt nu bijna goed stationair. Ik heb in het verleden al meerdere malen de cis-klep vervangen en of schoongemaakt, net als het gasklephuis. Ik geloof nu wel dat dit ok is. De bdp-sensor was steeds erg vuil/vet door een lekkende krukaskeerring, dus die maakte ik met enige regelmaat schoon. Nu heb ik er afgelopen zaterdag een nieuwe koppeling in gezet, en de krukaskeerring gelijk vervangen. Motor loopt heerlijk, koppelingetje weer soepel en stil, maar hij heeft twee eigenaardigheden behouden:
- Eigenaardigheid 1: Hij loopt mooi stationair, valt altijd goed terug naar 750 rpm, en blijft daar op. Alleen als ik bijvoorbeeld voor een stoplicht sta of in de file, dan loopt hij dus wat langer achter elkaar stationair, en dan valt hij soms plotseling even helemaal weg, dan branden de rode lampjes al, maar slaat nog net niet af, om direct daarna weer op te krabbelen en keurig stationair te gaan lopen. Iemand een idee wat dit is?
- Eigenaardigheid 2: Als ik met constante snelheid rijd, liefst op de snelweg, en ik neem ietjes gas terug, dan stoot de motor even flink. Echt een oncomfortabele hik van de motor. (Alleen bij heel weinig gas terugnemen. Bij gas loslaten doet hij niets geks.) Direct daarna is alles ok en reageert hij direct goed op het gaspedaal, hij hikt dus alleen enorm, 1x. Nu heb ik een vermoeden dat de stationairschakelaar van het gasklephuis even per ongeluk bedient word als ik wat gas terug neem, waardoor de cisklep even sluit om het toerental te laten zakken. Want ik heb bij constante snelheid natuurlijk maar heel weinig gas ingedrukt. En ik heb de schakelaar een fractie ruimer afgesteld, om ervoor te zorgen dat hij altijd mooi terug valt in stationair toerental. Maar de schakelaar klikt pas bij een praktisch gesloten gasklep, zo weinig gas geef je toch niet als je bijv. 110 km/h rijd? Wat kan het anders zijn?
Iemand die deze eigenaardigheden herkent?
Ben