LPG G3 OMVL millennium Opgelost!! ! EN BETER!! !
LPG G3 OMVL millennium Opgelost!! ! EN BETER!! !
Waarde forummers,
Inmiddels heb ik uitleeskabeltje binnen voor de OMVL Millennium LPG-installatie. Software ook en gisteravond eens naar de instellingen gekeken. Ignition type stond op Dual Core. Dat heb ik gelijk maar veranderd in 4-cylinder. Rijd al wat beter en volgens mij is het ploffen in de uitlaat ook weg (of dan toch in ieder geval minder).
VRAAG: Heeft iemand de rest van de instellingen paraat? Lijkt me "a hell of a job" om alles zelf uit te pluizen om de B230FB goed (zoals het hoort) op LPG te laten lopen.
De handleiding (weliswaar van de Leonardo Cod. 175) heb ik inmiddels in mijn bezit, maar dan nog is het vrij moeilijk om een juiste keuze te maken in de instellingen.
Het voorgaande verhaal:
De 940 heeft een rare en zeer irritante storing op LPG. Op benzine staat de lambda-waarde steeds op 1, maar op LPG varieert de waarde tussen 0,74:
en 1,14.
Dit steeds nadat er is overgeschakeld naar benzine, dus de ene keer naar LPG Lambda te hoog en de andere keer (ook of) te laag, maar ook wel eens goed! Ook blijft, meestal met warme motor, het gas wel eens hangen op rond de 2000tpm. Het verbruik met meestal Zeeuwse snelwegkilometers is nu rond de 1:5,8, maar dat is met een veel te rijk (of te arm) mengsel niet verwonderlijk.
De blankgeschuurde draden van de LPG-installatie heb ik in juli weer van isolatie voorzien (en dat gaf wel een heel merkbaar verschil in rijden op zowel rijden op LPG als benzine).
Lambdasonde is nu anderhalve maand oud. Luchtregelklep (CIS-klep) is goed, luchthoeveelheidsmeter is goed, drukregelaar is nieuw en goed, bougiekabels zijn nieuw en goed, verdelerkap en rotor nieuw, bougies nieuw, BDP-sensor is nieuw, eigenlijk alles wat met benzine te maken heeft is goed, want steeds op benzine een Lambda 1.
De LPG-inbouwer heeft al menig uurtje in rekening kunnen brengen, maar de oplossing is niet (echt) gevonden.
Nog een raar ding is dat de zogenaamde brandstofmeter omgekeerd werkt. Hoe leger de tank wordt, hoe meer ledjes er gaan branden. Geen idee of dit iets te maken heeft met het Lambdaprobleem.
Natuurlijk doet de uitlaat heerlijk ploffen bij gas los....... (veel te rijk mengsel).
Het stappenmotortje heb ik ook vernieuwd, maar dat leverde niets op, helaas.
Morgen krijgt de 940 een nieuwe (volle) katalysator en de rest van de uitlaat, goed voor de APK, maar dat zal het Lambdaprobleem niet oplossen.
Heeft iemand nog wat ideeën? Weet iemand de oplossing?