even voorstellen met gelijk technische vragen
even voorstellen met gelijk technische vragen
Beste Mensen,
allereerst even voorstellen.
Ik ben Jeroen uit Lelystad en sinds 2 weken eigenaar van een Volvo 940 GL die mij eigenlijk nagenoeg in de schoot is geworpen. Het is een rode Volvo, geheel in leer uitgevoerd met volgens mij ook Polar wielen met 260.000 km op de teller!!
Volgens mij is het dan ook een b200Ft als ik met niet vergis met een lpt turbo.
Mijn vorige auto een mitsubishi v6 gti uit 1996 is dan ook ter ziele gegaan en moest ik af laten slepen met terminale mechanische schade. De kosten om deze dan ook verder op te gaan knappen was het mij niet meer waard. Maar goed hij heeft dan ook 4 jaar trouw dienst gedaan als erg leuk en betrouwbaar vervoer.
Nu had een goede muziekvriend bovenstaande Volvo in de tuin staan. Hij stond dan ook 2 jaar stil. Apk was verlopen en de auto was geschorst. Zijn vrouw vond het nog even nodig om de auto op een andere plek neer te zetten en heeft helaas in het verleden een muurtje meegenomen. Gevolg: Diepe krassen op de bijrijderskant en het achterspatbord flink beschadigd. De deuren zijn helaas ook ingedeukt. Maar goed de auto was praktisch voor niks dus ik ging niet zeuren. Als ik het niet erg vond om met cosmetische schade rond te rijden mocht ik de auto meenemen.
Starten wilde de auto al niet dus hij moest sowieso op de acculader. De vorige eigenaar was zo vriendelijk om dit alvast te doen.
Toen ik de auto op ging halen controleerde ik voor de zekerheid nog even het oliepeil en de koelvloeistof. Olie zat 5 mm onder einde pijlstok en koelvloeistof was ook bijna op. Gelijk bijvullen dus. Daarna de auto verzekerd, overgeschreven en naar huis gereden. Nouja, gereden, gekropen. Het begon aardig te stinken en er kwam rook van de remmen. ergo....vastgerotte remmen.
In eerste instantie deze geprobeerd uit elkaar te halen, alleen de zuiger zat echt moervast. Met 8 bar wilde de zuiger er nog niet uit. Ik moest dus een andere klauw gaan halen. Verder wilde ik ook eerst weten waar ik nog verder tegenaan zou gaan lopen dus heb ik de auto maar laten keuren. En daar komen dan ook mijn eerste vragen.
Op zich zijn er geen schokkende dingen uit voort gekomen en is de auto afgekeurd op de volgende punten:
remmen: nieuwe remklauw deed wonderen, dus dat is opgelost
ruitenwissers voor en achter: rubbers versleten
banden: 3 banden waren prima, 1 zaten scheurtjes in ( gaan sowieso nieuwe banden onder )
lichten achter: rechtsachter was beschadigd vanwege dat muurtje en deze moet dus vervangen worden.
motor: te hoog Co, meer dan 13 %.
en daar schrok ik uiteraard van.
Een hoogstwaarschijnlijke oorzaak heb ik al weten te vinden, althans dat vermoed ik. Het spruitstuk tussen motorblok en turbo lekte behoorlijk uitlaatgassen. Zoals ik al eerder heb gelezen in andere topics hier is het een veel voorkomend euvel. Bij navraag bij de dealer blijkt daar ook geen pakking tussen te zitten maar zit het geheel vast d.m.v. een flens. Mannetje zit bij de uitlaat, en het vrouwtje is de turbo.
Zie foto....
Hulp ingeeroepen bij een mede volvo rijder, de buurman met een V50 2,4 :-)
De buitenkant van de ring heb ik nu dan ook ingesmeerd met vloeibare uitlaatpasta. Uiteraard van tevoren de boel goed schoongemaakt. Dichtringen zijn er blijkbaar hier niet voor de krijgen. Toen ik de boel al aan het uit elkaar halen was blijken de luchttoevoerslangen naar de turbo toe ook niet goed vast te zitten. Het inlaat gedeelte van de turbo zat dan ook behoorlijk onder de olie die van de kelpdeksel af blijkt te komen. Met in elkaar zetten heb ik het dan ook weer netjes in elkaar gezet zodat alles weer luchtdicht is.
Na het insmeren en goed monteren van de slangen gelijk even een kort rondje gereden zonder overmatig het gas in te trappen. Resultaat; turbo spreekt veel beter aan en het wegrijden gaat ook soepeler. Verder hoop ik niet dat het de Lambda sonde is of de kat want de auto draait stationair netjes 800 rpm.
Oja....luchtfilter mod ook gelijk toegepast en al het onnodig schuim uit de kast gehaald. Ik wil ook richting de 200 pk club maar eerst maar zorgen dat de auto door de keuring komt.
Wat een gepriegel was dat zeg om die turbo los te krijgen. Zoveel ruimte onder de kap en zo belachelijk weinig ruimte om een paar boutjes los te krijgen.
oja, de distributieriem is ook aan de beurt. Deze is met 200.000 km gedaan in 1999...slik.
toch voor de zekerheid de beschermkap even losegehaald om te kijken hoe de riem eruit zag. Gelukkig geen scheurtjes maar hij wordt sowieso binnenkort vervangen.
to do lijst voor de langere termijn:
- deuren en achterspatbord netjes maken. ( of 2e hands deuren )
- 200 pk club
- wellicht inbouw lpg.
Hebben jullie verder nog ideen betreffende de hoge CO waarde? Morgen ga ik een bougie in elk geval loshalen om te kijken of deze nog goed zijn. Maandag breng ik de auto naar de garage zodat ze deze aan de computer kunnen gaan hangen voor het uitlezen.
Ik zal binnenkort wel fotos maken van de volvo zelf.
Groetjes en alvast bedankt..
Jeroen