Op zoek naar een bepaald servicemanual
Op zoek naar een bepaald servicemanual
Heren,
Ben op zoek naar het servicemanual TSB 2525, 9/91 van Volvo Zweden uit. Kan 'm helaas nergens vinden. Wat ik tot nu toe heb gedaan om deze te pakken te krijgen:
-contact met Volvo Nederland (weten van niets of hebben geen zin)
-contact met Volvo Zweden (geweldige hulp, maar lastig te vinden)
-op advies van Volvo Zweden een DVD aangeschaft met daarop alle ingescande werkplaatshanboeken en servicemanuals van de 740-760-780 (staat er helaas niet op)
Waarom ik specifiek deze servicemanual zoek is om de volgende reden; zoals een hoop van jullie weten zijn de meeste diesels uitgerust met een ZF22HP4 automaatbak, die het absoluut niet leuk vind om op zijn staart getrapt te worden in de P of N bij een roetmeting. De bak krijgt geen smering namelijk. Dit is inmiddels ook al diverse malen bewezen. Ik ben nu al ruim en jaar bezig met het RDW om vrijstelling voor deze bakken te krijgen voor een roetmeting. Nogmaals het gaat ern iet om of de motor de roetmeting wel of niet aan kan, het gaat om de automaatbak. Overigens is de enigste juiste manier om bij deze bakken een roetmeting te doen, de bak in de D te zetten, beide achterwielen van de grond en dan te meten. Het RDW vertikt dit.
Bij diverse Landrover en BMW fora is dit ook bekend, daar exact dezelfde bak hier ook onder gemonteerd zijn. Ook allemaal word verwezen naar het genoemde servicemanual van Volvo.
Volvo Nederland is vrij stug in deze en houd vol dat bij hun niets van dit soort problemen bekend zijn, terwijl ik zo al drie dealers kan opnoemen en diverse keuringstations die met een kapot gelopen bak zitten. Toen ik hun hiermee, met naam en toenaam / contactpersoon, confronteerde bleef het angstvallig stil....
Zefs een medewerker (ex-Volvomonteru) van het RDW waar ik een hele mailcorrespondentie mee heb gehad, weet van dit probleem maar kan niets doen als Volvo Nederland dit niet aangeeft bij het RDW. Om mijn eigen (en andere) bak te beschermen tegen die volstrekte onzin van een roetmeting moet ik dus dat ding hebben.
In het kort:
Volvo Technical Service Bulletin on This Problem:
[Editor's Note: Summary of Volvo TSB 2525, 9/91:] Before beginning the "High Idle Emission Test Sequence" make sure the car is at operating temperature. Place transmission into "park" and switch the ignition off for 30 seconds. Restart, but DO NOT move the selector through the forward or reverse gears before or during the test and DO NOT EXCEED 2000 RPM. The first stage of the test is at 1850 rpm for 30 seconds, the second stage is at normal idle for 30 seconds. If you fail the test and have to do it again, then DO NOT proceed with the programmed catalyst preconditioning test sequence. Abort the test, place the transmission into "park", precondition the catalyst at 1850 rpm for 4 minutes, then allow the engine to revert to normal idle and check the tailpipe emissions. Under no circumstances must you exceed 2000 rpm during any part of the test.
Wie kan me hieraan helpen ?